Hoe komt "Graskaas" aan zijn naam? Koeien eten toch heel het jaar door Gras? Waarom heet het geen Nieuwe kaas net zo als de haring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

ik ben dol op graskaas,het is lichter en nog jonger dan de jonge kaas.dus ik kijk er ieder jaar naar uit.
het klopt inderdaad wat hier boven staat,na de winter mogen de koeien weer naar buiten en die vallen dan lekker aan op het groene gras ,de melk die dan gemolken wordt wordt gebruikt voor de graskaas.
maar soms smokkeld een kaasmerk ermee ,dus let goed op de kleur ook al staat er graskaas op de verpakking.
de graskaas ziet er uit als jonge kaas maar dan minder donkerder geel aan de randen,en ziet er rommig uit.zoooo lekker !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Graskaas is de kaas, die gemaakt wordt van de eerste melk die de koeien geven, nadat ze in het voorjaar de wei weer inmogen, en het nét groeiende gras eten.
In de winter eten de koeien gras, dat bewaard is door het in te kuilen, of door het te drogen (hooi), en de smaak van de melk is daardoor anders.
Bij het maken van de graskaas ontstaat ook de grasboter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke koe krijgt het hele jaar gras helaas.
Gras kaas wordt van de melk van koeien gemaakt die dus in de wei lopen.
Staan ze swinters op stal en krijgen ze bix en hooi etc mag de kaas van deze melk geen graskaas heten.

hier een stukje van de site van beemsterkaas:
Graskaas is kaas die wordt gemaakt van de melk van koeien die, na in de winter op stal te hebben gestaan, voor het eerst weer in de wei lopen en vers gras eten.
Dat levert lekkerder melk op, en dus smaakt de kaas ook op zijn best. Want het vet in de melk is zachter van smaak als de koeien vers gras eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze weer op gras leven: Een deel van het jaar eten koeien silage, brokjes en hooi. De grakass krijg je als je de koeien voor de eerste keer weer op het verse lentegras zet. Het dieet is dus daadwerkelijk echt anders in de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proef het verschil!
De meest koeien eten echt niet het hele jaar door gras. En het smaakverschil tussen een nieuwe en een 'oude' haring is enorm.