hoe vers is vers gesneden?

Is het nu vers, was het vers toen het gesneden werd? Je kunt er helemaal niets van zeggen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

"Vers" is helaas niet wettelijk gedefinieerd. Het wordt gebruikt als tegenhanger van diepgevroren of geconserveerde groente of fruit. Het begrip wekt de indruk van "kortgeleden geoogst" maar dat hoeft helemaal niet.

Dus "vers gesneden" (wat de indruk wekt dat het een paar uur geleden gebeurd is) zegt ook niet is. Het is net zo vaag als "nieuw", "nu nog lekkerder" en "tijdelijk in prijs verlaagd".

De supermarkt zou er beter een bordje bij kunnen zetten met de datum van het oogsten en/of snijden dan het nietszeggende "vers" te gebruiken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Daarnaast heb je wettelijke definities die als je ze gaat doorzoeken ook iets heel anders voorstellen dan je in eerste instantie zou verwachten. Natuurlijke aroma's: http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-03-2016/KN_1679007
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad. Een bordje erbij met de feitelijke datum laat je precies zien hoe vers vers is. Dank jullie wel voor jullie reacties.

Andere antwoorden (2)

Vers is pas vers als het voor je neus (geoogst en) gesneden wordt. Tegenwoordig is 'vers' ... vers ingepakt ... en dat is natuurlijk flauwekul.

Vers (gesneden) is een reclame / verkoop techniek. Een reclame-kreet bedacht door een reclame-bureau om de verkoop te stimuleren.

Hoe vers is vers versneden?
Als het vandaag in de supermarkt te koop wordt aangeboden zit er normaal gesproken ..minstens.. één dag tussen oogsten en dan heb je geluk. (Er is een bedrijf dat dit ook als reclame hanteert. ) Andere bedrijven die hier niet over spreken ,hebben dus zeker 2 dagen nodig om het VERSE produkt van oogst naar verkoopplek/ supermarkt te krijgen > incl. oogsten/bewerken/transport/lossen + laden.

Gebruik je ogen en kijk goed, draai het om en bekijk ook de achter- / onderkant .

Toegevoegd na 3 minuten:
CORRECTIE : ...minstens... één dag tussen oogsten @ en verkoop in de winkel @ en dan heb je geluk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het woord vers wordt te pas en te onpas gebruikt. Het is meestal niet eens echt vers, maar de versbeleving wordt bij de klanten aangesproken en dat doet het hem. Vers is namelijk altijd duur en kort houdbaar. het is dus eigenlijk een vage term, die zelfs in de warenwet niet nader is gedefinieerd. Hierin staat waar het product aan moet voldoen m.b.t. de gezondheid en ook dat het product aan bepaalde versheidsnormen.

Letterlijk betekent vers zoiets als pas geoogst, pas bereid of pas gesneden uit pas gebakken brood. Verse vis is op dezelfde dag gevangen en verse groenten komen rechtstreeks van het land. Vers kan ook nog betekenen dat het niet is geconserveerd of weinig bewerkt. Ergens raar dus dat er 'verse' zuurkool wordt aangeprezen, omdat dit witte kool is die al ruime tijd in het zout heeft gelegen en daardoor gefermenteerd is.
De enige reden is dat de zg. verse zuurkool uit het vat komt en in een bakje is geschept en de andere die niet speciaal vers genoemd wordt, in gesealde of vacuüm getrokken zakjes is gedaan...uit hetzelfde vat ;-)

Zo kan bijv. haring nooit vers zijn, ongeacht als het erbij geschreven staat. Haring direct uit zee, mag niet eens vers verkocht worden. De Hollandse nieuwe- of maatjesharing moet volgens de wet zelfs direct na vangst ingevroren worden, omdat hij haringworm kan bevatten. Dee gaat door bevriezing dood mocht hij aanwezig zijn.

Versheid kan je alleen bij benadering bepalen door groenten en fruit te kopen die nog knapperig mals blad heeft, een frisse kleur heeft, niet gerimpeld is en stevig aanvoelt en lekker fris ruikt. Vers vlees heeft ook een frisse geur en verse vis ruik je niet of nauwelijks, de kieuwen zijn nog helder rood en niet slijmerig en de ogen zijn nog niet ingevallen en mooi bol en rond. Je kunt alleen door je zintuigen te gebruiken echt bepalen of iets er al langer ligt of nog maar pas is neergelegd.

Vers gesneden brood is daarom alleen bewezen vers als je het zelf pas gebakken hebt en nog iets warm misschien al hebt aangesneden. Als het brood is wat de bakker 'vers' aansnijdt, kan het brood wel uit de vriezer komen maar is het wel vers gesneden, dus pas gesneden en niet voorgesneden.
amc