Waarom is thee altijd heter ook al zet je het met hetzelfde water dan koffie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is me ook al eens opgevallen, persoonlijk drink ik mijn thee liever iets minder heet dan een lekkere gloeiend hete koffie. Goeie vraag dus!
Lauwe thee smaakt best oke, maar lauwe koffie smaakt nogal 'anders' dan hete.

Het beste antwoord

Heeft wellicht met de manier van koffiezetten te maken.

Bij het toevoegen van bijv oploskoffie aan het water, koelt het water niet echt af. Kan vergeleken worden met de afkoeling door het toevoegen van een theezakje bij thee zetten.

Giet je de koffie echter door een houder met filter, dan is de afkoeling wel groter dan bij het thee zetten. Dat kan het verschil maken.

Drinkt u verder de thee op dezelfde manier als de koffie, of voegt u bij koffie misschien suiker en/of melk toe?

De kop/ glas waaruit u de drank drinkt kan ook voor verschil in afkoelingssnelheid zorgen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Aan die kop/mok/glas had ik nog niet gedacht - goeie! +

Andere antwoorden (1)

Het ligt eraan hoe je je koffie zet.

Thee giet je in een kan of in een kopje, en dan doe je er theeblaadjes bij. Die theeblaadjes zijn heel licht, dus die nemen nauwelijks warmte op. Het water wordt dus in feite niet kouder doordat je de theeblaadjes erin doet.

Als je koffie opgiet, door een filter, wordt het water flink afgekoeld doordat het door de grote hoeveelheid koud koffiepoeder heen moet. Daarna druppelt het water uit de koffiefilterhouder in de kan. Die druppels koelen tijdens hun val flink af.

Maak je oploskoffie, dan los je meer grammen koffiepoeder op in je koffie dan dat je grammen theeblaadjes in je thee doet. Puur door het koude poeder zal het water dus al afkoelen.

Verder doen veel mensen melk in de koffie maar niet in de thee. Door die koude melk koelt de koffie af.
Cryofiel