Bijna alle gangbare (niet-biologische) azijn wordt gepasteuriseerd. Omdat biologische producenten van mening zijn dat een natuurproduct zo natuurlijk mogelijk moet zijn, wordt biologische azijn niet gepasteuriseerd. Als gevolg hiervan kunnen nog aanwezige bacteriën vlokken vormen, een vliesje maken op het oppervlak en/of wat bezinksel achterlaten in de azijn. Dit is volkomen onschadelijk en heeft geen consequenties voor de kwaliteit van de azijn. Ongeopend is azijn onbeperkt houdbaar. Eenmaal geopend kun je de fles een jaar bewaren (koel en afgesloten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe oneindig. Het is een conserveermiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In afgesloten toestand en onder gunstige omstandigheden bewaard,blijft echte wijnazijn waarschijnlijk honderden jaren goed.
Wat wel zeker is, dat Balsamicoazijn (ook een wijnazijn) meer dan 120 jaar bewaard gebleven is, en nu tot de besten behoort.