Kan je soep uit een geopend blik de volgende dag nog 1x opwarmen?

3 jaar geleden
14.5K
Amadea
3 jaar geleden
Natuurlijk kán dat, maar het resterende zal maar weinig waardevolle voedingsstoffen meer hebben.
Utrecht
3 jaar geleden
Beetje overdreven Amadea.
Ten eerste zijn veel vitamines niet zó kwetsbaar dat ze bij 2x opwarmen (<100°C) al volledig inactiveren. Ten tweede is de soep al flink gesteriliseerd (>121°C) in de fabriek; een 2e keer opwarmen voegt daar aan hittebelasting niet zo veel aan toe.
Eiwitten en mineralen blijven gewoon intact/aanwezig. En wie soep uit blik eet voor de vitamines moet zich sowieso eens achter de oren krabben.
Z512099
3 jaar geleden
Soep uit blik kán bijna niet slecht worden, zit vol zout, suiker en E-nummers...

Antwoorden (3)

ja dit kan, maar niet met alle groenten soorten. Spinazie kun je bijvoorbeeld niet nog een keer opwarmen als je het te lang na het bereiden laat staan. Dus laat je soep niet te lang afkoelen en stop het zo snel mogelijk in de vriezer. Daarnaast is bliksoep sowieso erg lang houdbaar en dus kan een dagje na het openen (wel in de vriezer) geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, soep uit blik kan je bewaren na openen van het blik. Gebruik daarvoor ook de gouden regel: ruiken! Wel is het zo dat de versheid van soep uit blik al minder is dan zelf gemaakte soep. Hierdoor zal soep uit blik minder lang houdbaar zijn.
Soep (of iets anders) uit blik kun je best een volgende dag opnieuw opwarmen en eten. Zelfs van spinazie en andere bladgroente - is het nieuwe inzicht - is het niet zo heel erg als het opnieuw wordt opgewarmd. Maar koel je eten wel zo snel mogelijk af, en zet het dan, als het afgekoeld is, in de koelkast. Invriezen hoeft niet, als je het maar een of 2 dagen bewaart. En bewaar het niet in het blik - want dat is minder goed voor je maaltijd - maar giet het over in een (plastic) bakje of een schaal o.i.d..