Waarom zijn er vegetariers die wel op leren schoenen lopen?

Deze vraag is niet cynisch bedoeld. Maar ik vraag me oprecht af waarom sommige vegetariers wel leren schoenen, tassen en kleding hebben. Zijn zij dan niet net zo schuldig aan dierenleed als niet-vegetariers?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Dat is een hele goeie vraag.
Maar misschien moet je je eerst afvragen, waarom iemand vegetarier is. En zie mijn vraag hierover die eerder gesteld is, ontdek je dat er veel verschillende antwoorden zijn. (bv. niet lekker, tegen bio-industrie, tegen het doden van dieren, milieuaspecten etc.) Dan komt de volgende vraag hoe ver ben je bereid hierin te gaan. In veel produkten weet je vaak niet dat er ook dierlijke bestanddelen zitten (bv. gelatine in snoepjes, stremsel in kaas en ga zo maar door) En Laat je, als je het weet, daarvoor een miniscuul tic-tac liggen omdat er gelatine in zit?
Dat is per persoon verschillend.
En zo ook met schoenen van leer.
Het kan te moeilijk zijn om goede (winter-)schoenen te vinden waar geen leer aan zit.
Je kunt allergisch zijn of zweetvoeten krijgen van ‘plastic’ schoenen.
Je kunt zeggen, leer is een bij-produkt van het dier wat eigenlijk geslacht is voor zijn vlees.
Je kunt zeggen ik lust geen vlees en ben dus vegetarier, maar ben niet perse tegen het slachten van dieren, dus neem wel gewoon lederen schoenen.

Eigelijk komt het hier op neer dat iedereen zijn eigen motivaties heeft en er geen passend antwoord op jouw vraag is, helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Dat is het verschil tussen vegeatiers en veganisten. Vegetariers eten/drinken alleen geen dierlijk voedsel. Veganisten doen aan geen enkele manier van dierenleed mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen die geen vlieg kwaad doen zijn gewoon niet snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze niet op blote voeten willen lopen. Duh.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt ook vegetariers die geen vlees eten omdat ze het niet lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat lang niet alle vegetariërs geen vlees eten uit medelijden met dieren.

Het kan goed zijn dat een vegetariër niets om dieren geeft en gewoon geen vlees lust, of van huis uit vegetarisch eet en niet beter weet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er net als onder welke willekeurige groep mensen dan ook een hoop hypocriete figuren zitten onder "de" vegetariers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik kende een veganist op kistjes, hele discussies over geweest, (waarom geen melk maar wel leer om je voeten) maar hij had ze vele jaren geleden gekocht (toen hij zich nog niet met het dierenleed bezig hield) en vond het nu zonde om ze weg te doen, ze waren immers nog goed.
misschien dat dit bij meer mensen zo gegaan is..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben vegetariër en draag leren schoenen. Overigens geen leren jassen (behalve het jasje dat ik al tien jaar heb, het beest wordt niet spontaan weer levend als ik het weggooi) en geen leren tassen.

De reden is simpel: ik ben geen heilige. Ik heb mijn fouten, net als iedereen. Een van mijn fouten is een zwak voor leuke schoenen. Als je kijkt naar goede niet-leren schoenen (dus niet goedkoop plastic waar je voeten van gaan stinken) is de keuze klein, en de beschikbare modellen suf. Als je kijkt naar vegetarisch eten, zijn er wel volop mogelijkheden om lekker en gevarieerd te eten zonder beest.

De opmerking dat dit 'hypocriet' zou zijn heb ik vaak genoeg gehoord, en ik trek me er niet zoveel van aan. Ik ben namelijk niet 'net zo schuldig' aan dierenleed als een niet-vegetariër. Er worden heel wat minder dieren gefokt voor de slacht om mijn liefde voor leuke schoenen te bevredigen dan er voor de slacht gefokt zouden moeten worden als ik regelmatig vlees zou eten. En ieder dier minder dat voor mij gedood wordt, is er één. Vegetarisch eten maakt dus wel degenlijk een heel concreet verschil, ook als je leren schoenen draagt.

Overigens gebruik ik het woord 'schuldig' hier alleen omdat je het in je vraag gebruikt, niet om een oordeel te vellen over vleeseters. Zelf zou ik eerder het woord 'verantwoordelijk'gebruiken. Wat mij betreft moet iedereen helemaal zelf de afweging maken of hij het eten van dieren en/of het dragen van leren schoenen voor zichzelf kan verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook vegetariërs zijn er in soorten.Sommige vegetariërs willen niet dat er dieren gedood worden voor consumptie, maar lopen wel op leren schoenen. Bij leer weet je niet precies of het dier gedood is voor consumptie. Het Leer kan ook van een oude melkkoe zijn. Als een dier eenmaal dood is en zijn huid wordt dan zo optimaal mogelijk benut, hoeft dit niets met de principes van de vegetariër te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zouden we eigenlijk iedereen die vegetarier is gelijk in een hokje stoppen? Mensen kunnen vele redenen hebben om vegetarier te zijn en dit ook in verschillende gradaties uitoefenen.

Waarom zou het dan andere mensen geoorloofd zijn hier een oordeel over te vellen? het mooie van onze maatschappij is toch dat iedereen zelf kan bepalen wat hij doet? Zolang de persoon in kwestie het gevoel heeft dat hij tegenover zichzelf geen dubbelzinnig gedrag er op nahoudt, dan is het afdoende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn mensen, die vanwege hun gezondheid vegetariër worden. Ze willen geen groeihormonen eten.

Leren schoenen worden in het algemeen als gezond ervaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van 1 koe kun je 10 paar schoenen maken, en daar doe je 10 jaar mee. De meeste vegetariers zullen het niet erg vinden in hun leven zo'n 5 koeien te verslijten. Maar iedere dag koeien in de bio-industrie martelen is een heel ander verhaal. Wellicht klinkt het zo wat bot, maar daar komt het in het kort op neer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben vegetariër zo goed als ik kan .
Voordat ik vegetariër werd, hield ik al niet van vlees (wel van salami etc.), maar ik vond leren spullen wel heel mooi.
Wij zijn ook schuldig aan dierenleed, omdat kaas en melk van beesten komen die allemaal weer opgegeten moeten worden.
Veganisten zijn nog het eerlijkst, hoewel ik maar geen antwoord kan vinden op de vraag waar zij hun vit B12 vandaan halen.
Uit een pil, maar is die dan plantaardig?
Goeie vraag!