Kan ik gerechten met diepvriesgroenten opnieuw opwarmen?

Ik doe vaak aan meal prep. Ik vind het fijn om 2x per week te koken voor enkele dagen. Of te zorgen dat ik slechts een kwartiertje nog in de keuken sta door bvb enkel mijn vlees nog te hoeven bakken of wat pasta. Ik maak vaak gerechten met tomaat in verwerkt (ovenschotel, pasta..) ik vind het met tomaat uit blik wat zurig er smaken. Met verse tomaten vind ik dit veel werk... Pellen, ontpitten, in blokjes snijden ... Voor 400gr blokjes zoals een blik.. daar kruipen heel wat tomaten in. Ik dacht aan een alternatief zoals tomaatjes uit de diepvries, in de Colruyt zag ik deze in blokjes reeds gesneden in de diepvries...
Maar ik vroeg me af of je dat dan opnieuw kan opwarmen (vitamineverlies?) Is het dan beter wel blik te gebruiken? Of blijft dit hetzelfde? Ik gebruik vaak diepvriesgroenten maar dan om het meteen te bereiden en op te eten, niet om te preppen maar ik vroeg me af of het dus kon...
Het idee is dat ik bvb een pastasaus maak de dag voordien met de tomaten al bereid

3 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

De regel is, dat producten uit de diepvries die ontdooid zijn niet opnieuw ingevroren mogen worden. Als deze producten in een gekookt gerecht zijn verwerkt, dan mogen ze wél weer ingevroren worden.
jc54
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Waarom dan?
kijkt op de achterkant van een diepvries product, dan staat daar dat het product na ontdooiing niet opnieuw ingevroren mag worden.
Dit geld voor alles dat eenmaal is ingevroren.
Dit omdat na bevriezing en ontdooien de bacteriegroei kan
toenemen en voor infectie kan zorgen.

Eten ontdooien, opwarmen, op tafel of het aanrecht laten staan, terug laten koelen en weer invriezen: dat zorgt voor flinke temperatuurschommelingen in je eten. Bacteriën reageren op deze schommelingen. Ze groeien bijvoorbeeld hard bij kamertemperatuur. Hoe meer bacteriën op en in je eten zitten, hoe groter de kans dat er schadelijke bij zitten.