Zijn kant-en-klare maaltijden minder gezond?

en hoe zit het dan met maaltijden van zgn "Tafeltje dekje"?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Over het algemeen zit er weinig groente in en heel vaak zit er puree in i.p.v. aardappels. Voorheen waren ze ook erg zout maar tegenwoordig is dat een stuk minder het geval.
Er schijnen merken te zijn zoals Hello Fresh die gezonder zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

Antwoorden (1)

Over het algemeen zijn kant-en-klaarmaaltijden minder gezond. Ze bevatten:
• Weinig groente
• Weinig vezels
• Veel verzadigd vet
• Veel zout
Daarnaast sluit de portiegrootte vaak niet aan bij de behoefte van de gebruiker. Het kan te weinig zijn, waardoor je snel weer trek krijgt. Het kan ook juist te veel zijn waardoor je meer eet dan je nodig hebt.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Een goede kant-en-klaarmaaltijd bevat:
• 400 tot 700 kcal per portie
• ten minste 150 gram groente
• vlees, vis, ei, tahoe of tempé tot maximaal 100 gram of maximaal 25 gram noten, of minimaal 60 gram peulvruchten
• Aardappelen of volkorengraanproducten, zoals volkorenpasta, volkoren couscous of zilvervliesrijst
• Vloeibare margarine, vloeibaar bak- en braad of olie tot maximaal 15 gram
• Maximaal 2 gram zout of maximaal 2 kleine porties van ingrediënten die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals een kleine hoeveelheid saus.

“Tafeltje dekje”-maaltijden doen het iets beter. Vooral wat de hoeveelheid groente betreft.
Apetito bevat met gemiddeld 125 gram per maaltijd de minste groente. Aanbieder Uitgekookt doet het beter: zijn maaltijden bevatten gemiddeld 190 gram groente.
SimonV