Als je een flesje mineraalwater opent en deze lang laat staan, kan er dan salmonella in het flesje komen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb een vergissing gemaakt :O. Ik bedoel natuurlijk legionella.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Nee salmonella kan in kip of ei zitten. Wat jij bedoelt is legionella. In al t water kunnen sporen van legionella zitten, ook in kraanwater bijv. Als je dit op kamertemperatuur laat staan kunnen ze groeien ja. Echter kun je legionella zonder problemen drinken. Het is pas gevaarlijk als je er damp van inademt en n lage weerstand hebt. Hoe meer zuurstof er bij t water kan, hoe sneller de legionella groeit. In een gesloten flesje zit zo weinig zuurstof dat het sowieso geen gevaar oplevert. Proost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja MirtheR, dat is goed doordenken: dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top

Andere antwoorden (2)

Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Dat zat er niet in toen het flesje werd gevuld en het kan er dan ook niet vanzelf inkomen als hem dicht laat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En stel dat je hem openlaat?
escape
12 jaar geleden
Als je het flesje opent is het nog maar kort houdbaar. Er komt dan geen salmonella erin, maar er gaat wel van alles in groeien. De kleur en de geur zal je er vanzelf van weerhouden om het op te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee XD
Nee, dat komt er niet zo maar vanzelf in.

De darmbacterie Salmonella komt via de uitwerpselen van dieren (oorspronkelijke gastheren van deze bacterie) en mensen in het milieu, het water en zo weer in onze voedselketen terecht. De meeste besmettingen vinden plaats via rauw dierlijk voedsel (vlees, kip, eieren, vis, garnalen, schelpdieren, melk etc.) door onvoldoende hygiëne, productiefouten en kruisbesmetting via bijvoorbeeld een snijplank, kunnen de bacteriën ook in salades, fruit, brood en dergelijke gaan floreren. Een enkele keer vindt er een besmetting plaats door direct contact met (huis)dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En stel dat je het flesje open laat staan zonder dop?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog vliegen daar geen salmonella beestjes ofzo in.