Hoe kan iemand die altijd slecht eet, toch voldoende van alle benodigde voedingsstoffen in z'n bloed hebben? Zie uitleg

Ik ken iemand die altijd heel slecht, ongezond, en weinig eet, regelmatig drugs en alcohol gebruikt.
Hij is ook vaak dagen lang wakker, en heeft daarna z'n bloed laten controleren of hij voldoende van alle benodigde vitaminen, mineralen, en antioxidanten in z'n bloed heeft zitten.
Dit bleek ook het geval te zijn.
Hoe is dit mogelijk? Ik sta er echt van te kijken...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Dan vergis je je blijkbaar in wat deze persoon toch binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Referentie waardes zijn heel breed en nogal laag.
Je moet een flink tekort hebben voordat je een tekort hebt en dat is er blijkbaar niet. Voldoende is een ander verhaal, daar wordt niet naar gekeken. En wat Marleen al zegt, er worden meestal slechts enkele stoffen gemeten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik las laatst over iemand die 19 jaar is, en al haar hele leven alleen maar kipnuggets aan het eten was. En ze kreeg nu pas echte gezondheidsklachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in veel voedingsmiddelen wordt ook een ascorbinezuur (vitamine c) (hoewel het in de juist gebonden vorm zoals in fruit mogelijk meer effect heeft) toegevoegd dat lichaamsschade kan beperken. lichaamsschade bouwt zich in de loop der tijd op, zie t werk van David Servan-Schreiber voor meer info.

Het beste antwoord

Dan is hij waarschijnlijk nog vrij jong, en heeft nog niet de tijd gehad om echt schade op te bouwen - want het menselijk lichaam is flexibel, en het duurt jaaaren voor tekorten je parten gaan spelen.
Bovendien kijken ze bij een dergelijk bloedonderzoek bij lange na niet naar alles, maar voornamelijk naar de componenten die een grote invloed hebben op eventuele klachten, zoals ijzer, bezinking, suiker, afweer, etc. Echt niet naar elke mogelijke mineraal of vitamien, want dat zou een fortuin kosten, en lang niet al die waarden zijn stabiel genoeg om op die manier te meten of zelfs maar even relevant, en zelfs niet allemaal aanwezig in je bloed.

Neem zijn verhaal dat hij zo kerngezond is dus maar gerust met en korreltje zout, en spreek af dat je elkaar over 15 jaar nog eens treft ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of hij eet beter dan je van hem verwacht en gebruikt minder drugs en alcohol. Net zoiets wat bij sommige dunne en dikke mensen wel ziet je denkt het ene maar als je precies bijhoudt wat ze eten dan blijken de dunne echt weinig te eten en dikke veel calorieën binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vergis me eigenlijk vrijwel zeker niet in z'n leefstijl.
Hij zegt er zelf ook verbaasd door te zijn.
Maar ik zou bijv. wel bijna zijn gestopt met het eten van groenten en fruit door dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar zou ik me net zo min toe laten overhalen als gaan roken omdat iemands opa rookte en honderd is geworden ;-) Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen (anders waren het geen uitzonderingen) maar niemand garandeert je dat je ook een van de gelukkigen bent die er - een tijd lang- mee wegkomt. Maar het zou je verbazen hoe weinig inzicht mensen hebben in hoe veel of hoe weinig of hoe (on)gezond ze écht eten. En geloof me, alle vitaminen, mineralen etc. LATEN zich helemaal niet meten. Anders zou het vak van huisarts ook wel heel makkelijk worden. Gecompliceerde klachten ?? Bloedtestje, antwoord klaar, pilletje erin, probleem opgelost. Helaas pindakaas, zo werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dat dan ook de reden waarom voor sommige "vage" klachten nooit een oorzaak van kan worden gevonden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien gedeeltelijk. Maar wat daar ook meespeelt is dat spanningen en psychische gesteldheid veel klachten kunnen veroorzaken die niet direct een lichamelijke oorzaak hebben.