hoe maak je zelf kruidenboter?

graag de ingrediënten en de stappen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (9)

Van mijn vrouwtje,

Kijk eens op http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/basiskeuken/smeersels/hoe-maak-ik-kruidenboter

Lekker en goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boter op kamertemperatuur laten komen, en dan fijngeknipte verse kruiden erbij. Bieslook, peterselie, paprikapoeder. Je kunt gebruiken wat je lekker lijkt.
Dragon of citroentijm is lekker bij vis.
Goed prakken, en dan een rolletje maken in folie, en in de koelkast op laten stijven. Als hij weer hard is kun je plakjes snijden.
anneliez
13 jaar geleden
Heb de kruidenboter uit deze bron op oudejaarsavond gemaakt voor op een toastje en voor bij de hapjes.
Erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen favoriete recept:

Boter zocht laten worden, fijngesnipperde kruiden erdoor (bijvoorbeeld bieslook, peterselie, basilicum, en nog veel meer soorten verse tuinkruiden zijn lekker, of knoflook) roeren, eventueel een snufje zout en iets peper naar smaak erbij. En nu komt mijn 'twist', ik doe er nog een theelepel olijfolie door en een fijngesnipperd klein stukje komkommer (denk aan 2 cm komkommer). Als je de boter dan op laat stijven in de koelkast is het klaar voor gebruik. De kleine stukjes komkommer maken het erg lekker fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem roomboter en laat het op temperatuur komen zodat je het met een vork door kunt prakken. Hij moet dus zacht zijn.
Neem per 125 gr. boter 1 eetl. verse gehakte kruiden zoals peterselie, bieslook en voor de liefhebbers vers geperste knoflook erbij. Als je het kunt krijgen is kervel er ook lekker bij. Ik maal er vaak nog wat zwarte peper door, maar het hoeft niet.

Je kunt ook hamboter maken. Hiervoor meng je piepklein gesneden blokjes gekookte ham, zo'n 50 gr. door 125 gr. zachte boter. Roer er verder wat paprikapoeder en een likje mosterd door. Dit is erg lekker bij brood belegd met plakjes hardgekookt ei met wat bieslook erop, jonge kaas met kappertjes, of dunne plakjes appel besprenkeld met wat citroensap.

Nog een heerlijke boter; Meng door 125 gr. boter 50 gr. fijngeprakte blauwe kaas zoals Roquefort, bleu de bresse, Gorgonzola enz. Roer er 1 eetl. (koffie)room door zodat het wat smeuïger wordt. Heerlijk op brood belegd met plakjes heel rijpe peer, plakje ham of koude kip.
amc
13 jaar geleden
ik maak ook weleens knoflookboter,ook erg lekker.
gezouten roomboter
fijn gesneden knoflook erdoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe ook wel eens door tafelmargarine (bona) kruidenbotermix uit een zakje ,is ook heel lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een + hoor, vijftig! Dat doe ik nl. ook altijd. Een goed alternatief als je geen tijd of de benodigde spullen.
Ik koop het blauwe zakje van Duyvis en gebruik dieetmargarine. Op kamertemperatuur in een klein kommetje, een gedeelte van het zakje erbij en roeren maar. Is lekkerder snel en altijd te maken.
eigen recept: roomboter op kamertemperatuur zacht laten worden (of 8 seconden in de magnetron), teentje knoflook uitpersen en erdoor doen, als je er aan kunt komen Wadden Kruidenzout erdoor doen en wat Dille.

Heb je geen waddenkruidenzout dan wat selderijzout, majoraan,gedroogde basilicum, gedroogde ui en citroenmelisse er door doen naar smaak (altijd blijven proeven!!!) dit ipv waddenkruidenzout.

eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste kruidenboter ooit!!!
pak roomboter, 2x gezouten op 1x ongezouten, laat die op kamer temperatuur komen, snijd er een deel af en pers daar de knoflook in zet dat in een klein pannetje met water (au bain marie)
op die manier trekt de smaak van de knoflook in de boter
doe de boter in een keukenmachine ( kitchenaid) en sla hem met de "vlinder / bisschop" zo luchtig mogelijk ( creme/ zalf achtig )
snijd de rest van de kruiden ( bieslook, peterselie, dille, tuinkers, lamsoor enz. kan er zelfs "cressons" ( kleine plantjes met speciale smaak als bijv. oesterblad of wat ook leuk is voor de verandering apple blossem)

maak eerst op smaak met peper en de knoflookboter en voeg als laatste de kruiden toe, doe dan direct in de vorm of spuit ze op als rozet, koel zsm af zodat je een mooie blanke boter krijgt. bij veel groenkleuring word hij na een tijdje grauw en grijs wat er niet lekker uit ziet