Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er in pringles een verslavende stof?

Ik hoor van meerdere mensen dat er een verslavende stof in pringles (de koker met chips erin) zit. Klopt dit? Zo ja, welke stof is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Er zijn geruchten dat in chips, dus ook pringels dezelfde stof wordt gebruikt als voor Karper aas. Dat heet scopex. Het schijnt een soort instant verslaving te creëren, waardoor karpers direct happen of zoiets.

Ik heb het nooit echt op internet kunnen vinden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als ik diverse karperfora lees, dan begrijp ik eruit dat het een flavor is dat naar boter/suiker smaakt die ze in heel veel voedingsstoffen gebruiken. Het schijn dat karpers beter happen als het door hun aas wordt gedaan.

Er zal wel een E-nummer aan gekoppeld zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, zout en vet eten is an sich al verslavend, al is het alleen maar omdat het zo lekker is (eigenlijk zijn het namelijk zeldzame voedingsstoffen, waar we van nature niet genoeg van kunnen krijgen omdat er nooit genoeg van is).
Vermoedelijk zit er ook nog wel een of andere smaakversterker in, VeTsin of E 621. Ook daarvan is bekend dat veel mensen er behoorlijk 'verslaafd' aan kunnen worden.

De verslaving is overigens wel voornamelijk geestelijk ; het is geen echte lichamelijke afhankelijkheid, al is het wel je lichaam dat er om kan zeuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien glucosefructosesiroop ??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suikerwater? En is dat verslavend dan?
Geen nicotine, maar het geeft een enorme smaak explosie als het ware.
En dat werkt verslavend want je wil steeds meer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij zegt dat de vele smaken zorgen voor de verslaving?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, veel smaken van pringels. Werken niwt echt verslavend maar (het is bewezen dat:die smaak van pringels zo veel smaak geeft, dat je steeds meer wilt)
Ik kan me niet voorstellen dat ze dan door de keuring gekomen waren. Je kunt niet zomaar ineens n nieuw levensmiddel op de markt zetten. Dus nee niet verslavender dan alle andere chipsen
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede motivatie, alleen heb ik niet veel vertrouwen in die "keuringen"
Nee, je hebt allemaal weleens een fase dat je iets lekker vind en dat je dat regelmatig wil eten. Ik vind Pringles ook wel lekker maar kan er ook tijden buiten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eten van veel pringles, chips of zoutjes is geen verslaving. Het kan wel sterk gewennend zijn (habituatie).
Habituatie kan omschreven worden als het geleidelijk (passief) wennen aan herhaaldelijke terugkerende prikkels. Dit verklaart de neiging om steeds opnieuw naar de pringles te grijpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, je zou het stofje verslavend kunnen noemen:

In chips zit de smaakversterker mononatriumglutamaat (E621), ook vetsin of MSG genoemd. Dit omstreden stofje kan hartkloppingen en migraine veroorzaken. Maar het zorgt er óók voor dat chips zó lekker is dat die zak leeg moet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso levensgevaarlijke E-stoffen, ofwel de emulgatoren.. Daardoor maak je bijvoorbeeld speeksel aan. het doet meer met je, maar het fijne weet ik niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding