Hoe komt het dat er alleen in Nederland en België veel "vlees snacks" zijn?

Friet tenten, op scholen of op het werk in de kantine, in tank stations of op markten, overal word je omver geworpen met frikandellen, kroketten, gehaktstaven en andere vlees snacks. In Frankrijk hebben ze veel chocolade broodjes en als ze al iets van vlees snacks hebben is het meestal een knakworst in een croissant. Duitsland heeft de bockworst, maar dat was het dan wel zo'n beetje. En in Turkije heb je broodjes shoarma, die ook hier aan de orde van de dag zijn. Hoe komt het dat vooral Nederland met kop en schouders boven andere landen uitsteekt, als het om "vlees snacks" gaat? Wat is hier de achtergrond van? Alvast bedankt.

(neem me niet kwalijk als de categorie niet helemaal klopt)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je vergist je wel degelijk in de Duitsers! De snackbars worden in de volksmond zelfs 'Wurstbude" genoemd. Een worstjestent dus. Duitsers houden erg van vlees en je ziet zelfs op straat verkopers die hun 'Currywurst" aan de man brengen. heel veel regio's hebben zelfs hun eigen worst zoals 'de Thüringer Bratwurst', 'Bayerischer Weisswurst', 'Frankfurter', ''Nurnberger Rostbratwurst enz.
Ook de Frikadelle, een soort platte gehaktbal, is behalve in de Imbiss-Stuben zelfs in bruine cafés aan de bar te bestellen, als begeleider van hun schnapps en bier. Ook daar is er, net als bij ons, door de komst van andere bevolkingsgroepen, een opkomende vraag (én aanbod) van de Kebabs, Dóner en Shoarma. In een stad als Berlijn zijn alleen al 1300 Kebab eettentjes en dat is meer dan in Istanbul zelf. Sinds de Turkse gastarbeiders ze meebrachten, zijn de Duitsers er gek op!
Dit even ter zijde gezegd.

Snacks worden vooral gegeten omdat het even snel kan.
Je hoeft er niets voor te doen alleen te laten bzorgen of te halen. Veel mensen werken allebei en hebben dan 's avonds geen zin of tijd meer om uitgebreid te koken. Of zomaar tussendoor want de meeste mensen krijgen bij de geur van een snackbar waar ze langs lopen al trek.
Over het algemeen houden we van vet en vlees geeft eerder een verzadigd gevoel dan groenten.
Met name de Noorderlingen van Europa, eten daarom graag vlees. De eetcultuur is altijd zo geweest in de ons omringende landen. Het klimaat is ook kouder dan in Zuidelijkere landen en vlees geeft meer energie als je het koud hebt. Denk er maar eens aan als het erg warm is. Je bent dan eerder geneigd om een slaatje te nemen of licht gegrild vlees. Natuurlijk zijn er inmiddels veel verslaafden die uit gewoonte of zucht automatisch naar de vette vleessnacks grijpen, ongeacht de weersomstandigheden, want het gevaar van verslaving is bij snackers erg groot.

Gelukkig houden we het hier nog enigszins in de hand en zijn de porties per snack relatief klein.
Vergeleken bij de Amerikanen zijn wij nog 'gezond' bezig.
Die verkopen veel vette snacks in standaard dubbele porties als zijnde normaal. Ik heb daar wel 'large French fries' (patat frites)in een soort taartdoos mee zien geven
en kreeg ooit een hamburger waar mijn mond niet omheen pastte en mijn handen aan weerskanten 20 cm. uit elkaar waren. Cola erbij in een ½ l. beker enz.
Feit is dat in de VS de snacks goedkoop zijn en daardoor makkelijker te betalen dan normaal eten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste paar zinnen van je 2e stuk tekst geld ook voor andere landen. Verder vind ik het een prima antwoord. Dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je :)

Andere antwoorden (1)

Dat komt door de frituur cultuur en de beperkte smaak voor echt vlees. In al die snacks zit veelal zeer fijn gemalen vlees(resten). Dit geeft goedkope producten en icm de frituur zeer voordelig tot een hartige hap vormen. Dus lage prijs makkelijke snelle bereiding, daar houden nederlanders kennelijk van. Wij zijn geen land vol fijn proevers.