Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waaruit bestaat gedeeltelijk geïnverteerde suikerstroop?

Ik weet dat invertsuiker(stroop) bestaat uit gelijke delen glucose en fructose. Nu vroeg ik mij af wat gedeeltelijk geïnverteerde suikerstroop dan is. Bestaat dit ook uit gelijke delen glucose en fructose of zit er verhoudingsgewijs meer in van één van de twee (en zo ja, bestaat het grootste deel dan uit glucose of fructose)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Invertsuiker, eventueel als invertsuikerstroop kan je maken door sacharose (sucrose of tafelsuiker) te koken met een beetje zuur, Je kan het ook maken door glucose om te zetten met het enzym glucose-isomerase. Glucose-isomerase zet de glucose om in fructose (fructose is een isomeer van glucose).
Een derde methode is om sucrose te inverteren met het enzym invertase Alle drie processen stoppen als er 50% glucose is en 50% fructose.
Gedeeltelijke invertering betekent, dat het proces niet helemaal wordt afgemaakt. Dit heeft te maken met de zoetkracht van het eindproduct. Invertsuker is veel zoeter dan sucrose en door meer of minder te inverteren krijg je dus een meer of minder zoet prdukt.
Om het antwoord kortweg te geven:
Gedeeltelijk geinverteerde invertsuiker betstaat uit glucose, fructose en sacharose.(en wat water voor de stroop).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding