Ik zoek -warme- ideeën voor een mini-buffet. Wie weet iets?

Ik wil met kerst een mini-buffet maken, en dan ondertussen een film kijken of een spelletje doen oid. Nu weet ik genoeg voor het 'koude' gedeelte, maar het ontbreekt mij aan inspiratie voor wat warme dingen.

Het moet in kleine hoeveelheden te maken zijn en niet te groot waarvan je met een paar dingen al voldaan bent. We zijn die dag dan maar met 3-4 personen.

Ik sta open voor alles, behalve wild.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker idee!!! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaaaaa! mjam, wil ik ook wel.... gewoon lekker hapjes. Hebben ze hier medaillers voor het lekkerste idee? ;-)

Antwoorden (12)

bladerdeegflapjes!
heb ze gisteren nog gegeten, met geitenkaas, tomaat en basilicum, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
14 jaar geleden
Gekruid gehakt in bladerdeeg
Gevulde champignons met kaas of iets dergelijks uit de oven.
Zalm in bladerdeeg of filodeeg uit de oven.
tomaat gevult met gehakt uit de oven
Geitenkaas met seranoham uit de oven.
Gamba's met een sausje
enz enz enz

Als je nog meer wil weten ik heb nog genoeg recepten alleen die vergen wat meer tijd.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme soepjes van kip of met groenten.
Warme toast met geraspte tomaat en look en ansjovis.
Geitekaas met pruim of vijg even onder de grill.
Bacon in vierkantjes en in de oven knapperig laten worden.
Scampis even bakken in de pan in de bloem of gefritteerd.
tapas van roerei met kleine gekookte aardappelen;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bladerdeeg met fetakaas en koriander of peterselie.
Vulling door elkaar mengen, en dan in de bladerdeegrollen (als sigaar) Even in de oven en smullen maar!

Gevulde paprika of gevulde tomaat:
Paprika's halveren en vullen met:
champignons/rode ui/gehakt/tomaat/paprika.

Mini saucijsjes maken met fildeeg/en gehakt
Op smaak maken met de kruiden die je lekker vind.

bladerdeeg in driehoekjes snijden, en een stukje knakworst inrollen, afbakken in oven.

Gambas, van te voren schoonmaken en op smaak maken met zeezout, en in de oven bakken!

Dit alles kan je van te voren bereiden en op het laatste moment in de oven afbakken.
dan heb jij genoeg tijd voor je gasten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champignons uithollen, vullen met kruidenkaas (paturain ofzo), dit eventueel mengen met de fijngesneden steeltjes, wat geraspte kaas erover strooien en even kort in de oven!

Cherry tomaatjes uithollen, vullen met rulgebakken gekruid gehakt, geraspte kaas erover strooien en ook weer even in de oven.

EET SMAKELIJK!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartige taart puntjes ... kippenpootjes ... gehakballetjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knakworstjes in filodeeg;

boter,
4 vellen filodeeg,
4 knakworsten,

Verwarm de oven voor op 180 graden. laat de boter smelten. Ontdooi de filovellen en bestrijk ze met een kwastje met de boter. Vouw de vellen dubbel en bestrijk ze weer met boter.
Bakpapier op een bakplaat. Rol in elk vel filodeeg een knakworst en leg ze op de bakplaat. Bak ze in 20 min. goudbruin en knapperig. Lekker met ketchup en fritessaus met gesipperde uitjes (tot sausje vermengd).

(aparte) sate met pindasaus;

1-2 rode pepertjes,
1 stuk gember,
1 t.knoflook,
2 tl. korianderzaad,
200 ml. kokosmelk,
3 el. sojasaus,
8 dunne runderlapjes,
evtl. 2 el. olie,
2 el. geroosterde pinda`s,
3-4 el. pindakaas.

Maak de pepertjes schoon, snijd ze in ringetjes. Schil de gember en knoflook, hak ze fijn.Wrijf de koriander in de vijzel fijn en mix alles met kokosmelk en sojasaus.
Snijd het vlees in de lengte door, zodat je repen krijgt.Doe het vlees in een diepvrieszak en giet de marinade eroverheen.Sluit de zak en laat de marinade goed intrekken. Dit kun je dus goed voorbereiden.

Leg sateprikkers in het water ( ca. 30 min.) Neem het vlees uit de marinade, dep het vlees wat af en steek het in een golvende beweging op de spiesen. Bewaar de marinade.Gril de spiesen op de hete grill of bak ze in wat olie in een pan bruin.
Hak de pinda`s grof, rooster ze in de droge pan.Roer de marinade en pindakaas erdoorheen en laat 1-2 min. zachtjes koken.Peper en zout naar smaak. Echt lekker!
amc
14 jaar geleden
Misschien is dit iets?:
http://www.youtube.com/watch?v=bwgNuwMXuoA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van die héle grote tomaten, een schijfje vanaf snijen, helemaal uitlepelen, en er dan mozzorella in doen, beetje pesto er op, klein beetje peper en zout, super lekker!

of;
snij vierkantjes van bladerdeeg, (plat)
leg er een stukje kaas in, vouw het dubbel zodat het een driehoekje word, druk met een vork de randjes dicht, en je hebt een soort klein kaassouffletje.

of;
Komkommer raspen dat je hele dunne plakjes heb, azijn, zout en peper bij elkaar er over heen doen en je hebt een hele lekkere komkommersalade.

of;
schijfje stokbrood, liefst zelfgesneden en goed rond (ovaal) en plat, dus niet met zo'n bobbel ofzo, en daar leg je dan een plakje kaas overheen, en daarop een klein plakje salami, en dan even in de oven dan heb je een soort turkse pizza. kan ook met ham en kaas of kaas en ananas enzovoort..

Succes en eetsmakelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
die tomaten natuurlijk ook in de oven, dan smelt de mozzorella heel lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad heel leuk om te doen. Ik heb zoiets ook een keer gedaan. GV kende ik toen nog niet:-). Ik heb toen het boek "Kleine gerechten" gekocht. Is bij ongeveer elke boekwinkel te koop en kost ongeveer 8 euro. Daar staan echt heel veel kleine en eenvoudige gerechten in. Ik heb dit boek ook ontzettend vaak gebruikt om een voorgerecht, bijgerecht, een lekker borrelhapje te maken of een volledig hapjesbuffet. De recepten zijn een variatie van mini-loempiaatjes, groentespiesjes, soepen etc.

In ieder geval succes!

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bereiden
mini-pizza: Je kan zelf pizzadeeg maken of kant-en-klaar deeg kopen. De tomantensaus maak je met 1 ui - 1 knoflookteentje - 3 tomaten of 1 blik gepelde tomaten - olijfolie - oregano. Je fruit de ui en de knoflook in de olijfolie en voegt de geplette tomaten toe met flink wat oregano. Dit laat je nu een half uurtje inkoken. Je snijdt kleine pizzavormpjes uit het deeg, doet er wat tomatensaus op en belegt met hetgeen je lekker vindt : mozzarella, ansjovis, tonijn, ham, salami, garnalen, olijven, ...

mini-insalata caprese: op een cockatailprikker steek je een half kerstomaatje, een half blaadje basilicum en een schijfje mozzarella. Besprenkel met wat olijfolie

mini-prosciutto con melone:Op een cocktailprikker steek je een sneetje parmaham en een stukje meloen, of een stukje vijg.

Je kan natuurlijk nog wat crostini maken : Enkele sneden oud brood (steek hier vormpjes uit of snijd ze in vierkantjes of driehoekjes), of sneetjes stokbrood of bruschetta rooster je vooraf in de oven. Bestrijk deze dan met : een mengsel van mascarpone, parmezaan en wat fijngehakte walnoten , of met een schijfje mozzarella en wat ansjovis. Je kan er ook een schijfje mozzarella en wat spekblokjes opleggen en nog wat gratineren in de oven (met dank voor de inspiratie aan mijn schoonmoeder, die deze hapjes op kerstavond klaarmaakte). Of je bestrijkt de crostini met olijfpesto. Pureer daarvoor de olijven in een vijzel met wat olijfolie en kappertjes. Kruid met peper. Bak dan wat fijngesneden champignons in olijfolie met een teentje look. Bestrijk de crostini met pesto. Leg er een laagje champignons op en overstrooi met peterselie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk voor meer informatie op deze site:

http://www.ah.nl/allerhande/kookschrift/recept.jsp?id=210580
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- kleine gehaktballetjes
- kleine saucijzenbroodjes
- mini croissants gevuld met knakworstje of kaas
- bladerdeeg of filodeeg vullen met wat je lekker vindt (bv feta / rozijn / spinazie/ zongedroogde tomaat)
- kleine ragoutbakjes
- kleine sateetjes
- quiches
- kleine loempiaatjes
- soep
- tortilla
- wraps
- champions of tomaatjes vullen met een kaas/ kruiden mengsel en even in de oven.

Ben me ervan bewust dat het erg algemene suggesties zijn. En er zitten vast antwoorden tussen die anderen ook al gegeven hebben.