Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een tostie met ham en kaas nu even gezond als een gewone boterham met ham en kaas, of is gesmolten kaas vetter en dus minder gezond.

Ik vraag me dat of omdat als ik 2 tosties gegeten heb met hjam en kaas ik minder snel trek krijg dan de gewone boterham met ham en kaas. Je zou toch zeggen dat het beleg hetzelfde is en er dus geen verschil is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij het maken van een tostie komt er enkel waterdamp vrij en blijft het calorieaandeel exact hetzelfde. Dus qua calorieën, geen verschil.
Een tostie is echter wel makkelijker verteerbaar omdat je door de warmtebehandeling de zetmeelketens van het brood verbreekt en zo worden de samengestelde koolhydraten beter te verteren. Geroosterd brood is lichter verteerbaar dan gewoon brood.
Op de andere ingrediënten heeft het geen invloed.
Laat je tostie niet aanbranden want gecarboniseerd zetmeel is carcinogeen (kankerverwekkend). Dit is een vaststaand feit (wetenschappelijk onderzoek) en dus ten alle tijde te vermijden. Let ook op met verbrande pizza (bodem) enzo... Maar voor de rest; Smakelijk!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja. Er is geen verschil tussen gesmolten of ongesmolten kaas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt niet uit dat is beide even gezond, alleen als je brood aanbakt, dus zwarte kost, dat is niet echt gezond, en als je het echt erg veel eet loop je een verhoogt risico op kanker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, is gelijk.
Gesmolten kaas is net zo vet als rechtstreeks vanuit de koelkast......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feitelijk is een tosti gezonder. Door het roosteren verdwijnt een deel van het vet uit het brood. Een tosti bevat daardoor zelfs minder vet dan een boterham met ham en kaas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niks uit, tenzij de tosti aangebrand is. Dan ontstaan er kankerverwekkende stoffen en dan is het beter het bij een broodje kaas (ham) te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite bevat een tosti heel iets minder calorieen dan de gewone boterham, omdat er energie is vrijgekomen tijdens het bereiden.
Maar het is maar een heel klein beetje verschil :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding