Waarom kost havermelk meer dan 2 keer zoveel als sojamelk?

Doorgaans kost sojamelk om en bij de 89 cent voor een liter. Havermelk gaat vaak tegen de 2 euro aan. Kost soja dan zoveel minder dan haver?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Voor het bereiden van één liter sojadrank is slechts 120 gram sojabonen en één liter water nodig. Deze drank bevat evenveel of zelfs iets meer eiwit dan melk.

Haverdrank bestaat voor maar 10 procent uit haver. Het bevat weinig calcium, vitamines B en eiwit. Het moet om een voedzame drank te zijn worden aangevuld met onder andere calcium, vitamine B12 en mineralen. Dat maakt het een kostbaarder proces. Zou men dit niet doen, dan kon je voor je gezondheid beter water drinken.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sojamelk wordt ook bijna altijd aangevuld met calcium en B12. Ik kijk net op een doos sojamelk die ik daarnet heb gekocht voor 89 cent, en die ik ook verrijkt met calcium en B12 en nog andere B's. Ik zie nu wel dat er percentueel meer haver in de haverdrink zit dan soja in de sojamelk. Maar dat het daarom ongeveer 2.5 keer meer zou moeten kosten lijkt me onwaarschijnlijk.
Het is pure marketing! Tegenwoordig is er veel vraag naar bewuste producten of zijn er velen afhankelijk van plantaardige alternatieven vanwege een zuivel intolerantie/-allergie. Waar veel vraag naar is verkoopt goed, ongeacht de prijs in veel gevallen. Is de vraag hoog, dan is de prijs dat ook!
Het is echt veel makkelijker en goedkoper om zelf havermout met water te vermengen, een hal uurtje te laten weken en er met de staafmixer of blender zelf een drankje van te maken.
Even door een kaasdoek of schone theedoek zeven en klaar. Havermout is namelijk niet duur en je kunt van zo'n pak meerdere liters maken!
Je kunt ook hazelnoten, zacht fruit, snuf zout, lepeltje agavesiroop enz. mee laten blenden om er steeds een andere smaak aan te geven.

Sojamelk is echter meer in de richting van melk, vanwege meer eiwitten die het bevat. Het was lange tijd erg populair maar er kwam steeds meer kritiek op. Het zou bijv. hormonen bevatten en er volgden meerdere claims, die echter niet onomstotelijk bewezen konden worden. In elk geval werden mensen voorzichtiger en gingen naar alternatieven zoeken.
Vandaar dat er meer vraag kwam naar o.a. havermelk en werd er dan ook meer geld voor gevraagd.
amc