Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden bietjes bijna altijd alleen maar "gekookt" verkocht en niet rauw?

Ik merk dat er in de winkel alleen gekookte rode bietjes te koop zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Verse bietjes hebben el een uur nodig om te garen als ze van redelijk formaat zijn. Daarbij levert het sap hele vieze vlekken op in je kleren. Dat zijn 2 hoofdredenen waarom mensen ze liever gekookt dan vers kopen. Maar er zijn wel mensen die ze nog vers kopen, en ze zijn dus bij de beter gesorteerde supermarkt of bij de groentenboer te krijgen. En dan wel weer vooral in het late voorjaar tot vroege najaar, omdat ze dan voolop uit de grond komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vermoedelijk omdat er daar te weinig vraag naar is. Mensen hebben geen tijd/zin om uitgebreid bieten klaar te maken, daarom worden ze 'makkelijker' verkocht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn wel ongekookt te koop, als je de adressen maar weet. Ikzelf haal ze altijd bij de boer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jouw winkel een supermarkt is. Als ik naar de groenteman ga of naar de markt, dan liggen de bietjes daar ongekookt en zelfs ongeschild.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Heel toevallig ken ik een leverancier van kwalitatief hoogwaardige groenten en fruit waar de rauwe biet nog te koop is. Nog veel meer ongewone groenten etc. Maar bieten worden veelal gekookt verkocht omdat het de vraag daar meer naar is dan de ongekookte. Overigens vind ik gekookte bieten heerlijk om koud te eten, in dunne plakken met een mierikswortel/ creme fraise sausje erop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook rauw zijn ze nog steeds te koop.
Vaak niet bij de supermarkt,maar wel bij een echte groenteboer.
Als men de bietjes eerst kookt,en ze van de schil ontdoet zien ze er mooi rood uit.
Vacuum verpakt zijn ze dan een lust voor het oog.
Gemakkelijk voor de moderne huisvrouw,en het verkoopt gewoon beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf bietjes kookt (echt simpel), moet je ze ook schillen. Ik vermoed dat veel mensen hier tegenop zien, omdat het rode sap snel alles rood kleurt. Kant en klare bieten verkoopt en werkt gewoon makkelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bieten die 's zomers verkocht worden, komen vers van het land en zijn in 30-40 min. gaar. Omdat ze lang houdbaar zijn worden ze vaak ongekookt gekocht. Je kunt ze rauw, ongeschild wel 1 maand bewaren in de groentela van de koelkast. In het najaar kunnen bieten uit eigen tuin wel de hele winter in een kist met turfmolm of licht vochtig zaagsel, mits vorstvrij, bewaard blijven. Gekookte bietjes kun je daarentegen maar enkele dagen in de koelkast bewaren. Bieten die 's winters en in het voorjaar verkocht worden komen dus uit de opslag (van een boer) en moeten veel langer gekookt worden. Vaak worden ze, vooral als ze groot zijn, langer dan 1 uur gekookt.
Degene die meestal kookt heeft over het algemeen niet zoveel tijd om de bietjes zelf te bereiden. Gaar gekookte bietjes zijn dus veel sneller klaar en scheelt een hoop werk. Als ze gekookt zijn, moeten ze nl. ook nog geschild worden en dit kan tijdrovend zijn als het velletje er niet af floept als je erin knijpt. Als je ze nl. met een mesje moet schillen, snijd je te veel biet weg en dit is zonde. Je moet ze dus niet te lang en niet te kort koken. Wat is dan makkelijker dan ze gekookt te kopen. Meestal wrijf je het velletje er dan goed af als ze niet al geschild zijn.
Bij ons kan je ze zowel gekookt als ongekookt op de markt kopen. In de supermarkt vind je ze hier alleen gekookt rond deze tijd, in de zomer ook ongekookt, omdat zomerbietjes sneller klaar zijn.
Waar ik woon zijn geen boeren in de buurt, ik denk dat je als je op of nabij het platteland woont, je meer rauwe bietjes kunt kopen.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding