Wat is het verschil tussen een frikandel een een frikadel?

En ik bedoel niet de spelling.
Ik was in Duitsland en kreeg als snack een staaf gepresenteerd die van gehakt gemaakt leek. Ik eet dat soort dingen niet en heb het niet geproefd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SoFietje, wat dacht je van deze uitleg?
https://www.vandale.nl/frikadel-of-frikandel
Als je in zuidtirool (het Duitssprekende Noord- Italiaanse deel) een frikadelle bestelt, krijg je iets dat op een gehaktbal lijkt (een Fleischküchle of Bulette). Het is in het Duits echt “Frikadelle” en niet “Frikandelle”.
Wil je echt een frikaNdel, dat Hollandse langwerpige ding, dan vraag je om een Holländische Frikadelle of om Holländische Bratrollen.
Amadea
4 jaar geleden
Lees ook bij https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/31722/frikandel-frikadel/

Antwoorden (3)

Een frikadel, vaak verward met een frikandel, is een ronde compacte gehaktbal met bepaalde kruiden. Volgens het "Etymologisch woordenboek van het Nederlands" draagt de bal deze naam al sinds het einde van de 16de eeuw.
Een frikandel is een langwerpige, donkergekleurde staaf van verschillende soorten vlees die warm gefrituurd wordt gegeten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nederlanders zeggen geloof ik frikandel tegen wat ik een curryworst noem.
Een frikadel ( als in frikadellekes met kriekskes ) is wat anderen dan weer een bal gehakt noemen.
---
enkele foto's erbij gezet om te zien wat ik omschrijv. ( tkx tips in reactie )
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min is totaal niet op de plaats.
Een Nederlandse frikandel wordt in België idd vaak curryworst genoemd.
En de frikadel is in België idd een soort platte gehaktbal, net als in Duitsland.
+
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/frikadel-frikandel-curryworst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Zo is het precies, in Vlaanderen is de frikadel iets dat op een platgeslagen gehaktbal lijkt.
LeonardN
4 jaar geleden
Min snap ik wel. Er wordt geen uitleg gegeven over wat nu het verschil is. En door enkel te zeggen wat een andere begripsnaam is geef je ook geen verschil weer. Vraag:
Wat is het verschil tussen een TV en een monitor? Antwoord (maar dus eigenlijk niet):
Een monitor wordt ook wel een beeldscherm genoemd.
En een televisie is wat mensen ook wel een beeldbuis noemen. Perfect correcte statements, maar een antwoord zou iets kunnen zijn als:
Een televisie is in principe een monitor met een ingebouwde tuner. Het verschil zit hem dus voornamelijk in het bezitten of ontbreken van een tuner. Het verschil tussen een frikadel en een frikandel zit hem in de vorm, en in het gebruikte vlees. Daarover zou je dus iets verwachten in een antwoord.
Niet een begrippenverschuiving. Want wat is het verschil tussen een curryworst en een bal gehakt? Min dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ het antwoord is correct. " Frikandel" was oorspronkelijk een merknaam. >
Kijk ook het interessant filmpje in de bron : https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/frikadel-frikandel-curryworst#:~:text=Een%20'frikandel'%20is%20een%20gefrituurde,Limburg%20'een%20lange%20hamburger'. Als aanvulling:
https://taalverhalen.be/minionderzoekje/frikadel-frikandel-curryworst-hamburger/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het verschil tussen de frikandel (curryworst) en de frikadel (een geplette bal gehakt) is de letter n.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt Joan DArck, sommigen maken van wat eenvoudig is, altijd iets ingewikkeld. Een + voor jouw reactie . ;-)
Dat hangt er van af wat ermee bedoeld wordt.
Een frikadel is een gehaktbal die vooral in België gegeten wordt. Een frikandel is behalve in Belgische ook te vinden in Nederlandse snackbars; het is een gefrituurd worstje, gemaakt van gehakt vlees. In België wordt de frikandel ook wel curryworst genoemd. https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/293/frikandel_frikadel/
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ inderdaad.