Zou het kwaad kunnen om een gebraden kip over de datum te eten?

Ik heb kip in een grootwarenhuis gekocht en deze kip is dus al gebraden en gemarineerd. Op de verpakking stond goed tot 5 maart maar deze kip is verpakt onder beschermende atmosfeer en na open 1 dag bewaren ik koelkast. Nu heb ik deze kip 4 dagen geleden opengedaan en toen van gegeten, en vandaag opnieuw. Zou dit kwaad kunnen? Maak me zorgen hierover en heb het te laat gezien.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Neem geen risico en gooi die kip weg!

Antwoorden (3)

Ja, er is een risico dat je nu ziek wordt, maar dat hoeft niet.

Het pak is aangebroken; al aanwezige bacteriën groeien daardoor beter, en de kans op besmetting met nieuwe bacteriën neemt ook toe. Maar netjes bewaren bij 4 graden verkleint die kans weer. Afwachten dus.
4 jaar geleden
Hangt ervan af wat je ermee doet. Als hij sowieso nog goed ruikt, zou ik hem helemaal van de botjes halen, het vlees fijn snijden, 15 minuten opkoken in een beetje water en er lekkere ragout van maken. Als je de ragout hebt gebonden er nog wat fijne peterselie doorheen roeren. Lekker in een pasteitje, maar ook op geroosterd brood.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@KeesWim
Daar is dan toch niets mis mee? Een restje kip kan je goed behandelen zoals ik dat heb aangegeven. We zijn wel erg flauw geworden wat eten betreft, maar die kroketten en bitterballen die uren in de automaat liggen te broeden eten we wel (staat immers geen datum op).
De datum zit ook wat tussen de oren maar vertrouwen op onze neus en smaak kunnen we niet meer????
De houdbaarheidsdatum van 5 maart, geeft aan dat de fabrikant garandeert dat de kip nog goed is tot die datum (TGT) of nog wat langer na die datum (THT) Dit geldt echter alleen voor de ongeopende verpakking! Bij een geopende verpakking ligt het er net aan welk product erin zit en hoe snel bederfelijk dit is.

Bij een THT datum is een product dus altijd iets langer nog veilig om te eten dan wanneer een TGT (te gebruiken tot) datum staat. Dit laatste product kan je echt alleen maar veilig gebruiken tot de datum die aangegeven staat!

Een bereide kip is niet zo kwetsbaar als een verse rauwe kip en kan best enkele dagen bewaard blijven zonder risico te lopen op gezondheidsproblemen. Normaliter zou de kip na het openen van de verpakking nog goed tot 3-4 dagen goed blijven mits hij goed bewaard is. Dus niet in een plastic zak of bij een koelkasttemperatuur boven de 7 graden C.
Is de kip goed verpakt en in een koelkast bij 5-6 graden bewaard, dan kan hij meestal gewoon nog gegeten worden, maar uiterlijk 4 dagen..... langer zou ik hem niet bewaren!

Ruik altijd eerst even of de geur normaal is en het vees er nog goed uitziet. Proef een stukje of het al zurig smaakt of anders dan je verwacht en als dit alles normaal blijkt te zijn, dan kan je ook kip rustig nog eten.
amc