Is er een manier om de hoeveelheid zout in je gerecht/voedsel te meten?

Ik eet geregeld gezouten zonnebloempitten en de verpakking geeft aan dat er 0,08 gram zout per 100 gram in zit, dit gaat vermoedelijk over de hoeveelheid zout in het pitje zelf maar ik ben benieuwd of er een manier is om de hoeveelheid zout die in het gehele pakje zonnebloempitten zit te meten is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Utrecht
4 jaar geleden
Wat er op de verpakking staat is de totale hoeveelheid zout: van nature + toegevoegd.
Dus je krijgt 80mg zout binnen per 100g pitjes.

Antwoorden (2)

Als je een weegschaal hebt op minimaal 10 milligram nauwkeurig kan het op de volgende manier:
1. Weeg circa 100 gram pitjes af tot op 2 decimalen nauwkeurig (je komt b.v. op 101,12 gram)
2. Spoel de afgewogen pitjes af met koud water in een zeef (het water moet koud zijn, anders gaan de pitjes zwellen en nemen ze extra vocht op, dat moeilijk te drogen is)
3. Droog de pitjes op een vloeipapiertje en leg ze enkele uren op een verwarming
4. Weeg de pitjes opnieuw tot op twee decimalen nauwkeurig (het is natuurlijk belangrijk, dat je absoluut alle behandelde pitjes bij elkaar hebt)
5. Stel (als voorbeeld), dat je nu 98,10 gram droge pitjes hebt
6. Je hebt dan 101,12 - 98,10 gram zout weggespoeld = 3,02 gram zout
7. In dit voorbeeld zat er dan 3% toegevoegd zout aan de buitenkant van de pitjes

Let wel; op een laboratorium gaat het heel wat nauwkeuriger, maar voor in de keuken is het een leuk proefje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Yes, dat is precies het antwoord waar ik naar zocht! Bedankt!
Op het Voedingscentrum kun je zien hoeveel zout een voedselproduct (ongezouten) bevat.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-voedingswaarden-zitten-erin/zonnebloempitten.aspx
Voor zonnebloempitten is dit 0,15 gram per 100 gram.

Deze pitten bevatten 3,2 gram per 100 gram:
https://www.dekamarkt.nl/boodschappen/snacks-snoep/noten-pinda-s/casa-mayor-zonnebloempitten-gezouten-100-g/5806
Daaraan is dus 3,05 gram zout toegevoegd.

Bij de pitten van AH slechts 0,3 minus 0,15 = 0,15 gram.
https://www.ah.nl/producten/product/wi426544/peyman-citlyo-gezouten-zonnebloempitten
SimonV