waarom zijn rozijnen zo gezond ondanks de hoeveelheid suiker ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat rozijnen zo gezond zijn? Geen enkel voedingsmiddel is gezond, je dagmenu of weekmenu kan wel ongezond of gezond zijn.

Antwoorden (3)

Rozijnen bevatten veel vezels en bovendien fenolen. Fenolen zijn antioxidanten die verouderingsprocessen in het lichaam kunnen tegengaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het ook niet zo dat ze het spijsverteringsproces stimuleren ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doen die vezels. :-)
Eet ze wel met mate, wat ze zijn behoorlijk calorierijk:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/904583/2009/06/25/Rozijnen-zijn-gezond-maar.dhtml
Rozijnen zijn rijk aan polyfenolen, substanties waarvan men aanneemt dat ze de cholesterolabsorptie doen afnemen. Ditzelfde effect is ook door rode wijn aangetoond.
Dit is ooit uitgetest bij een groep patiënten die dagelijks een kommetje rozijnen moesten eten. Na afloop bleek dat bij alle van deze testpatiënten een uitgesproken, significante afname van bloeddruk, de totale cholesterol en de LDL cholesterol werd vastgesteld.
amc
11 jaar geleden
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat rozijnen tandbederf voorkomen. Vaak werd gedacht dat rozijnen tandbederf zouden bevorderen. Dit komt door de werking van cariogene bacteriën die het tandplak afremmen.
Er is uit dit onderzoek ook gebleken dat rozijnen vijf bacteriedodende bestanddelen bevatten die de groei zouden afremmen van verschillende soorten mondbacteriën die een rol spelen bij het tandbederf en tandvleesontsteking.
Één van deze bestanddelen, oleanolzuur, is een krachtige antioxidant. Deze is erg doeltreffend, namelijk tegen Streptococcus mutans, de belangrijkste cariogene bacterie en Porphyromonas gingivalis, die het op het tandvlees gemunt heeft.
Door dit zuur zouden de bacteriën worden verhinderd om het vast te zetten op de tanden.
Rozijnen bevatten heel veel suiker, maar deze zijn wel van goede kwaliteit. Daarnaast zijn rozijnen erg gezond, omdat ze verschillende vezels, magnesium, kalium en vitaminen uit de B groep bevatten. Maar het is niet alleen een gezond tussendoortje, het biedt sporters ook de mogelijkheid om rozijnen te eten zodat ze meer energie krijgen. Deze energie wordt dan onmiddellijk aan het lichaam gegeven.
Rozijnen zijn dus niet schadelijk voor de gezondheid, maar worden juist aanbevolen als gezond tussendoortje, met name voor sporters vanwege de energiebalans.