Hoe kun je allergisch zijn voor heel veel voedingsproducten?

Mijn bloed is negekeken i.v.m. darmklachten. Hieruit kwam allergisch voor: kipeiwit, pinda, soya, koemelk, hazelnoot, sesamzaad, kiwi en tomaat. Mijn vraag; hoe is het mogelijk om allergisch te zijn voor zoveel producten en hoe daarmee om te gaan? ( ik heb wel wat vragen gesteld aan mijn huisarts, maar hij is buitenlands en ik kan maar moeilijk met hem communiceren.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Mogelijk is het altijd en op den duur wen je er aan
ik denk dat het het beste is als je of naar een dieetiste gaat of naar een Allergoloog
Zij kunnen je echt veel beter helpen

Wat je huisarts betreft neem ik aan dat je moeilijk kunt communiceren met hem omdat hij buitenlands is
Bespreek dit met hem , missschien probeert hij dan beter/ duidelijker te praten met je
Of stap over naar een andere huisarts
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, je kunt voor heel veel voedingsstoffen een allergie of een intolerantie ontwikkelen (dat is niet hetzelfde). Maar dat onderzoek je bij mijn weten niet met een bloedonderzoek, maar met een eliminatiedieet. Dat moet onder leiding van een allergoloog en/of een diëtist plaatsvinden.

Veel alternatieve genezers, zoals mesologen, roepen al heel snel dat iemand allerlei intoleranties en allergieën heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Als je je bij zo iemand hebt laten onderzoeken, zou ik zeker een verwijsbriefje voor een échte specialist gaan halen.

Een goeie test om te kijken of je iemand voor je hebt die een beetje verstand van zaken heeft: vraag hem of haar je uit te leggen wat het verschil is tussen een allergie en een intolerantie. Mesologen en 'biologische artsen' doen vaak alsof het hetzelfde is.

Voor jou dus even het verschil:
Bij een intolerantie verdraag je iets niet omdat het niet (goed) wordt afgebroken. Zo kun je bijvoorbeeld lactose-intolerantie hebben, omdat je melksuiker (lactose) niet goed afbreekt omdat je te weinig lactase aanmaakt. Lactase is het enzym dat je helpt lactose af te breken. Je kunt dan niet goed tegen melkproducten.
Bij een allergie valt het afweersysteem stoffen aan die van zichzelf helemaal niet gevaarlijk zijn voor je lichaam. Maar de allergische reactie maakt ze wél gevaarlijk. Allergieën kunnen heel heftig zijn, en in het ergste geval tot shock en de dood leiden (maar dat is zeldzaam, hoor). Zo zijn pinda's echt héél gevaarlijk voor mensen met een ernstige pinda-allergie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om eerst een duidelijke en "kale" antwoord te geven op je vraag: je kan allergisch zijn voor zo'n beetje alles waaraan je blootgesteld wordt. Van levensmiddelen tot medicijnen, chemicaliën, pollen, kleding, latex... je kan zelfs "allergisch voor jezelf" worden als je een auto-immuunziekte ontwikkelt.

Dit gezegd te hebben, vermoed ik dat je eerder last hebt van intolerantie tegen een aantal levensmiddelen, en dat je allergische klachten niet ernstig zijn, als die er überhaupt zijn.
"Intolerantie" betekent dat je een bepaald levensmiddel niet of slecht kan verteren en verdragen, met als gevolg de meest uiteenlopende gezondheidsklachten. Doorgaans zie je geen acute reactie na inname van het product dat je niet goed kan verdragen, maar ook dat is geen vaste regel. Klassieke voorbeelden hiervan zijn lactose- en glutenintolerantie.
"Allergie" is een immunologische reactie, in sommige gevallen met ernstige gevolgen, die doorgaans zeer snel klachten doet ontstaan na blootstelling aan de allergeen. Typisch is allergie voor pinda's en andere soorten zaden en noten, maar ook voor mosterd, zeer diverse soorten fruit en groente, dierlijke eiwitten (kip, roodvlees, vis schaaldieren...), enz.

Het is heel belangrijk om op te merken dat er diverse gradaties zijn in hoe ernstig je reactie is in geval van intolerantie en allergie: veel mensen die al hun hele leven last hebben van vage klachten, blijken bij een degelijke analyse allergisch of intolerant te zijn tegen bepaalde stoffen. Sterker nog: er wordt geschat dat 20-30% van de bevolking last heeft van een of andere vorm van allergie/intolerantie zonder het te weten.

Een allergietest voor voedsel kan prima met een bloedonderzoek, dus wat dat betreft, als je huisarts het onderzoek heeft besteld bij een betrouwbare lab, hoef je niet daaraan te twijfelen. Een huidtest is meer geschikt voor allergie tegen insecten, chemicaliën, stof, enz.
Een milde voedselintolerantie is vaak lastig te diagnosticeren, en vaak is de enige manier om te stoppen met de verdachte voedsel, en kijken of je lichaam positief hierop reageert. Bij ernstige vormen van intolerantie, is vaak de darm dusdanig aangetast dat in je eigen darmen een immuunreactie plaatsvindt tegen de slecht verteerde voedsel, waardoor dit probleem ook via bloedonderzoek kan worden bepaald.

Zie verder in een reactie vervolg van mijn antwoord (sorry, ik ruimte te kort)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je communicatie problemen hebt met je arts, dan is het heel belangrijk dat je een manier vindt om de juiste informatie te krijgen, je vragen te kunnen stellen, en duidelijke antwoorden hierop te kunnen krijgen.
Een andere huisarts of specialist is misschien een optie, maar ik ken je specifieke situatie niet. Er zijn anders organisaties die de belangen van mensen met allergie vertegenwoordigen, en die altijd bereid zijn om mensen met allergie en intolerantie te helpen en hun vragen te beantwoorden.
Ik raad je aan om eerst een paar goede sites van deze organisaties door te nemen, want hier zal je heel veel nuttige informatie en handige tips vinden. Zie de links, maar er zijn er nog meer. In ieder geval de levensmiddelen die je noemt hoeven geen al te grote beperking voor je te betekenen, al klinkt dat misschien voor jouw heel dramatisch in het begin.
Kipeiwit is op zich makkelijk te mijden, en misschien kan je als alternatief kalkoen eten.
Het ziet eruit dat je een aantal noten en zaden moet mijden, maar als je tot nu toe geen heftige allergische reactie hebt gehad, dan heb je waarschijnlijk een hele milde vorm, dus het nuttigen van voedsel met de bekende tekst “kan sporen van noten bevatten” hoeft voor jou geen probleem te zijn.
Koemelk in combinatie met soja is lastig, omdat veel melkvervangers op basis van soja zijn gemaakt, maar tegenwoordig heb je ook veel producten op basis van geitenmelk (bij de Plus heb je zelf ijsjes) of rijsmelk.
Kiwi en tomaat, en dan met name tomaat is ook lastig, omdat het in veel sauzen zit, maar het zou zomaar kunnen dat alleen allergisch ben voor de huid van de tomaat. Dat is zeker niet uitzonderlijk. Leren leven met voedselallergieën is een heel proces, en zeker in het begin moeilijk en moeizaam, maar na een tijdje, en zeker als je gezondheid verbetert en je klachten verdwijnen, zal je zien dat het in je voordeel is.
En over voordeel gesproken, als je een diagnose hebt van een arts, kan je van de Belasting een teruggaaf opvragen die per jaar enkele honderden euro’s bedraagt. Veel sterkte en succes!!!
Het is erg vervelend voor je om allergisch te zijn voor zoveel producten, maar bedenk wel dat het in ieder geval fijn is dat je nu weet waar je precies allergisch voor bent. Dat jij het pech hebt dat je allergisch bent voor zoveel voedingsproducten ligt waarschijnlijk aan je immuunsysteem. Je zou kunnen zeggen dat je immuunsysteem te hard werkt en alle stoffen waarvoor je allergisch bent ziet als een soort van indringers, waarop je lichaam reageert met een ontstekingsreactie (waarbij IgE en mast cellen een grote rol spelen)