Hoe bereid ik myracle?

Het is een grote frucht of een groente soort

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
3 jaar geleden
Is dat de juiste spelling? Ik kan er niks over vinden.

Antwoorden (1)

Die fruitsoort heet niet myracle, maar miracle. Die y komt mogelijk doordat de vrucht in het Engels miracle berry heet. In het Nederlands Mirakelbes geheten of ook wel Zoetbes en de Latijnse naam is Synsepalum dulcificum. Het wordt een mirakel genoemd omdat nadat je één of twee van deze bessen gegeten hebt - die van zichzelf nergens naar smaken - alles wat je daarna consumeert en zuur, scherp of bitter is gedurende een kwartier tot zelfs twee uur lang (afhankelijk van het product dat je eet) zoet smaakt. Dat komt door het molecuul Glycoproteïne, dat zich na het eten van het vruchtvlees aan de smaakpapillen op je tong hecht. [Handig om te gebruiken als je mee wilt doen aan een heetste-pepers-uitdaging!].

Je hoeft er niets aan te bereiden. Als de bessen rood zijn kun je ze zó eten.
. . .
Er is nog een andere vrucht, groeiend op de Filipijnen, die daar miracle genoemd wordt. Dat is een kalebas, groter dan een bowlingbal, waar sap van gekookt wordt en daarna afgekoeld gedronken als vermeend medicijn tegen allerlei kwalen (en daarom heeft de vrucht de naam een wonder te zijn). De smaak van dat sap van de Crescentia cujete is zeer onaangenaam, ondanks toevoegingen als citroensap, gember en honing. Om de enorme kalebas door te kunnen snijden is een zaag nodig en een scherpe hakbijl. Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=eHx7uIELji4
Maar het lijkt mij heel onverstandig om dat sap te gaan proberen, want het is giftig. Een kalebas bevat cucurbitacines, die zorgen voor de bittere smaak en in hoge concentratie een maagzweer kunnen veroorzaken. Er zijn mensen door complicaties daaraan overleden....
Toegevoegd op 23 oktober 2020 12:49: tekst
Amadea