Hoe snel na het eten moet je poepen?

Ik snap dat het scheelt wat je eet. Maar hoe lang na een maaltijd moet je van die maaltijd de grote boodschap doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dit kun je makkelijk testen. Eet een maaltijd met veel spinazie, of rode bieten. Je ziet vanzelf wanneer je ontlasting verkleurd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is een goeie tip @Ritsuka. Bedankt. Met spinazie verkleurd het bij niet maar met bietjes wel!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mais is ook een goede. Misschien zelfs nog accurater (geen idee of dat zo is, zomaar een gedachte) omdat kleur misschien zich nog meer vermengt met de gehele voedselbrij, en de mais er echt pas weer uit komt als die mais zélf verwerkt is. Hoe dan ook, je hebt opties :-) Het verschilt natuurlijk niet alleen wat je eet en bijvoorbeeld hoe veel je er bij drinkt, maar ook van persoon tot persoon kunnen er behoorlijke verschillen zijn.

Antwoorden (1)

Het hele proces van spijsvertering duurt 24 tot 48 uur. Dit hangt af van wat we precies eten en hoe makkelijk dat te verteren is. Alles wat we eten en drinken gaat via onze mond, slokdarm, maag, dunne darm en dikke darm naar de endeldarm. En dan via de anus als poep ons lichaam weer uit.
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Is dat een antwoord op de vraag? Je poept toch altijd eerder dan pas na 24-48 uur, want er zit toch nog eten van vorige maaltijden in je darmen? Als de spijsvertering gestimuleerd wordt door het eten van nieuw voedsel, kan het volgens mij al na een hele korte tijd zijn dat je naar de wc moet.
LeonardN
4 jaar geleden
Ja.
"Maar hoe lang na een maaltijd moet je VAN die maaltijd de grote boodschap doen?"
Erna55
4 jaar geleden
Zo lees ik ook deze vraag : hoe lang na een maaltijd moet je VAN DIE maaltijd poepen.
crispy
4 jaar geleden
Aha, ik had het niet helemaal goed gelezen dus :-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Precies, van DIE maaltijd is de vraag..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Minnen snap ik niet.
Wat ik nu eet, poep ik inderdaad uit na ongeveer 24 tot 48 uur.
Als ik nu eet, kan mijn maag wel een seintje geven aan de darmen (voorbeelden voedselintolerantie, heel vet eten....), waardoor je plotseling acuut moet poepen, maar dat is toch echt oude ontlasting en niet wat net gegeten is.