In mijn schuur die het onder het vriespunt kan komen, staat een fles olijfolie. De olie is vanwege de kou gestold. Kan ik de olijfolie nog gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

In de Provence wordt olijfolie soms gekoeld en zelfs wel eens bevroren en vervolgens op knapperig vers brood gestreken. Dus die kan je nog prima gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als de olie weer boven het vriespunt komt is de olie weer gewoon goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, breng hem maar weer op kamertemperatuur. Je zult zien dat de olijfolie weer helder wordt. Ook met de smaak is niets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in een restaurant gewerkt en als de bestellingen kwamen was de olie altijd gestold omdat die, net als alle andere spullen in de koelwagen kwamen.
Nadat de olie weer op temperatuur gekomen was, was die prima te gebruiken, geen veranderingen qua smaak ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, maakt niets uit... Olie kan niet zo snel bederven en al helemaal niet door de kou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, gekoelde of elfs gestollen olie is niet in kwalitiet minder geworden. Zodra het weer op kamertemperatuur is zal de weer vloeibaarder worden. Zelfs voordat het zo ver is kun je het normaal gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem.
Bewaar olijfolie in een goed gesloten fles, op een donkere plaats
en bij kamertemperatuur, dan
blijft ze gemakkelijk anderhalf jaar houdbaar. Als u olijfolie in de koelkast bewaart, wordt ze dikker en ondoorzichtig en er ontstaan dikwijls vlokjes.
Dit komt door stolling en heeft geen enkel nadelig effect op de olie. Op kamertemperatuur wordt de olie weer vloeibaar en de vlokjes verdwijnen.
Sommige liefhebbers vinden het een uitgesproken lekkernij om gestolde olijfolie op een stukje (warm) brood te smeren.