Hoe (on)gezond is het eten bij de afhaal-chinees?

Hoort het in de klasse McDonald's of is het eerder tóch een schijf van vijf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
47.6K

Antwoorden (4)

Het is zeker geen schijf van 5. Meestal zit er erg weinig groente in chinees eten, tenzij je een speciaal groentegerecht besteld zoals tjap tjoi.

Daarnaast is het erg vet.

Ook hebben chinese restaurants de reputatie dat er niet altijd even goed met de hygiëne wordt omgesprongen.

Al met al zou ik zeggen dat chinees eten niet onder het gezonde voedsel valt. Zeker niet gezonder dan de Mac.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in chinees eten zit echt wel groenten hoor!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
bij lange na niet de door het voedingscentrum geadviseerde 2 ons groente per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vaak is het behoorlijk zout...
Het ligt eraan wat je kiest, een groentegerecht of babi pangang.

Met de hygiene zit het tegenwoordig wel goed, maar het blijft afhaaleten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt een beetje aan het gerecht dat je bestelt en welke chinees het klaar maakt.
als je babi pangang neemt, dan heb je dus (vet) varkensvlees met zoet(!)zure saus.
reken maar dat daar een hoop calorieen, dierlijke vetten e.d. inzitten.
de paar stukjes prei in de nasi die erbij zit maakt het niet goed.

sterker nog als je een hambo met sla tomaat en augurk eet, krijg je meer groente binnen.

maar als je een goeie chinees vindt, die mager vlees gebruikt, en een flinke bak roerbakgroente bij doet en een niet al te zoete/romige saus, dan is het prima te doen.
helaas vindt je die maar weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regelmatig Chinees afhalen zou ongezond zijn. De Chinese keuken bevat veel varkensvlees, suikerrijke sauzen en weinig verse groenten.

Veel mensen denken dat de Oosterse keuken per definitie gezond is omdat veel gezonde ingrediënten, kruiden en specerijen (waaronder groene en witte thee) oorspronkelijk uit het Oosten komen. Maar Chinees afhalen bij een afhaalrestaurant of eten tijdens een lopend buffet is niet goed voor je lijn. Dat meldt afvallen-weblog.nl.

"Het kost slechts een klein beetje meer moeite om een mager kipfiletje met verse roerbakgroenten en een klein beetje (lichte) woksaus in een wok te doen. De gerechten bij de 'Chinees' zijn ten opzichte van de Japanse, Thaise, Vietnamese en Koreaanse keuken veel vetter en zoeter."

Enkele voorbeelden

• Foe Young Hai – Ei overgoten met rode saus

• Babi Panggang – Geroosterd varkensvlees in zoetzure saus

• Babi Ketjap – Varkensvlees in ketjapsaus

• Koe Low Yok – Vlees in zoetzure saus

• Guo Naan – Geroosterd spek

• Char Sieuw – Geroosterd varkensvlees, gemarineerd in saus

• Koe Low Kai – Kip in zoetzure saus

• Tau Si Kai – Kip in zwarte bonensaus

• Tzoe Wan – Geroosterd varkensvel

Andere Oosterse keukens zijn volgens de blogger veel gezonder. Ze maken weinig gebruik van suiker, zijn zuinig met verzadigde vetten en zijn niet bang om groenten in hun gerechten te verwerken. Zo gebruikt de Thaise keuken veel wokschotels, zalm en wortelsoep. Bestaat de Japans keuken uit sushi, sashimi, teppanyaki en Japanse thee. De Vietnamese keuken bevat veel rijst, rauwe bladgroenten en veel soepen. En is de Koreaanse keuken vooral bekens vanwege kimchi (verzonken groenten), chilipepers en zeewier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Afhaalchinees bevat
veel vet en andere ongezonde ingrediënten om aan de westerse smaak te
voldoen. Afhaalchinees is dan ook geen gezond alternatief voor de
Hollandse aardappels, groente en vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn hópen gezonde Chinese gerechten met veel groente, maar ja, die willen wij niet eten dus die biedt de Chinees niet aan ;-)