Is banaan slecht voor je stoelgang?

Want fruit is er wel goed voor. Maar verstopt banaan dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

Nee hoor, banaan stopt niet. Je moet er natuurlijk geen kilo's van achterelkaar gaan eten, maar een paar bananen in de week kan totaal geen kwaad.

Sterker nog, het is juist heel goed voor je omdat banaan een van de weinig vruchten is waar kalium in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per persoon verschillend.

De meeste fruit soorten bevatten veel vezels, een banaan maar weinig.
vezels zorgen voor een makkelijkere stoelgang.

Een gemiddelde banaan weegt ongeveer 150 gram. 100 gram verse banaan bevat 88 - 116 kilocalorieën en ongeveer:

20 - 25 g koolhydraten
1,2 g eiwit
0,2 g vet (waarvan de helft onverzadigd)
0,4 g vezel
Bananen bevatten diverse vitaminen en mineralen. Zo zit er in 100 gram verse banaan ongeveer 88 mg kalium, 8,7 mg vitamine C, tryptofaan, magnesium en selenium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
In bananen zitten veel vezels. Vezels zitten vooral in groente, fruit, volkorenbrood en peulvruchten. Vezels worden niet verteerd in de dunne darm; ze komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar worden ze door de darmbacteriën bewerkt. Hierbij komen stoffen vrij die de darmbeweging stimuleren. Bananen zijn dus, net als andere soorten fruit, goed voor de spijsvertering en stoelgang. Het is een hardnekkige fabel dat bananen verstopping veroorzaken
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook niet als je er 3 per dag eet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vreemd, dacht dat in bananen weinig vezels zaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb even het verschil opgezocht
100gr appel bevat ongeveer 2,4 gr vezels
100gr banaan ongeveer 0,4
fremar
13 jaar geleden
je mag er gerust 3 per dag
Als je hem gewoon opeet niet.