Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een volledige ovenschotel invriezen?

Ik heb een halve schaal van een ovengerecht met aardappels, zuurkool, worst, bechamelsaus, kaas en curry over. Het is al gaar. Kan de gehele schaal goed afgedekt in de vriezer en blijft het dan goed eetbaar na ontdooien en opwarmen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Hoe lang wil je het bewaren? Kan toch voor twee dagen in de koelkast!! Hoef je echt niet in te vriezen voor korte tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Langer als een week. Dus beter invriezen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Invriezen kan goed en het is ook nog goed eetbaar na ontdooien en opwarmen. Ik doe het zelf vaak met gerechten waarvan een deel over blijft. Zonde om weg te gooien. Een paar keer per maand kliekjesdag is geen schande, en het spaart ook nog kosten uit.
(Lees meer...)
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank! Ik vries zelf ook veel in en gooi zeer zelden eten weg. Je kunt met veel kleine beetjes die je bewaard de lekkerste gerechten samenstellen! Alleen had ik nog nooit een hele (halve) ovenschotel ingevroren.
@jc54 , kun je deze ovenschotel ook invriezen vóór dat het in de oven is geweest? Dus wel al in de schaal opgemaakt met alles zoals hierboven genoemd maar nog niet in de oven geweest.
jc54
6 jaar geleden
@Manonnetje33; Zou ik niet proberen. Verse groenten invriezen, dan moet je ze eerst blancheren. En verse aardappelen invriezen lijkt mij ook niet lekker.(heb ooit eens bevroren aardappelen gezien, dat werd één vieze papzooi).
E.e.a. bereid, kan het goed ingevroren worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan geen beste antwoord kiezen sorry. Knop doet het niet hier op gv!
Dit kan alleen als de schaal ovenvast is. Hij moet dus wél tegen de hitte van een oven kunnen zonder te barsten. Is hij toevallig van porcelein dan kan hij ook nog eens barsten in de vriezer. De schaal kan het best van glas of aardewerk zijn dat zowel in de oven als vriezer kan.
Heb je dus een ovenvaste schaal dan kan je de schotel rustig, goed afgedekt, in de vriezer plaatsen en daarna ontdooien. Doe dit wel in de koelkast, dus haal hem op tijd uit de vriezer. Zorg ook dat de folie waarmee je hem afdekt zo dicht mogelijk aan het oppervlak aansluit en omwikkel de schoten een paar keer met de vershoudfolie zodat de ijskristalletjes weinig kans hebben om te ontstaan.
Restjes eten kan je tot 3 maanden in de vriezer bewaren, voor de smaak significant minder wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing