Moet je na het aanraken van bedorvenvlees alles schoonmaken?

Er lag 2 bedorven kipfilet en bedorven rundrrfilet in de koelkast. Het ligt in een appart bakje. 1 verpakking kipfilet was opengemaakt en ruim 3 weken over datum, andere verpakking was dicht en 5 dagen over de datum en gegrilde runderfilet was open en helemaql wit/groen uitgeslagen. Is het verstandig om de hele koelkast schoon te maken nu of is het bakje waarin het lag genoeg? Ook heb ik nadat ik het hem weggegooid meerdere dingen aangeraakt, moet ik deze schoonmaken nu of is dit geen probleem? ik heb een cibofobie dus dit is een redelijk groot probleem voor mij...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
AnnBoo8146
4 jaar geleden
Ik weet niet of je alles MOET schoonmaken, maar ik zou het je wel adviseren. En wel om twee redenen.
Het vlees is bedorven door bacteriën. Of deze zich alleen hebben bevonden in het bakje, waar het vlees in zat, kan ik niet garanderen. Als er een hele kleine hoeveelheid bacteriën in de koelkast is achtergebleven, zijn deze nog niet meteen gevaarlijk. Maar over een tijdje zal het aantal enorm toenemen. Dat hoeft niet gevaarlijk te zijn, want als je gezond bent, zal je er niet snel ziek van worden. Maar door de bacteriën kunnen vervelende luchtjes in je koelkast blijven hangen. Het advies is altijd al, om je koelkast regelmatig schoon te maken. Mijn advies is doe het een keertje eerder.
De tweede reden is, dat je zelf zegt last te hebben van cibofobie. Dan zal de twijfel, of het eten in je koelkast besmet is of niet door het bedorven vlees, je geen goed doen.

Antwoorden (1)

Ik zou het bakje genoeg vinden. Alleen als ik me zou bedenken dat het al een tijd geleden was dat ik de koelkast had schoongemaakt en genoeg zin had, zou ik die ook uitsoppen