Mijn zoon (9) turnt 4 uur in de week, moet ik hem andere/extra voeding geven?

Mijn zoon (9) turnt 4 uur in de week op behoorlijk hoog niveau, steeds vaker heeft hij daarom trek in tussendoortjes. Niet ieder tussendoortje is natuurlijk even gezond en daarom vraag ik me af: wat is het meest geschikt voor hem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4 uur in de week valt toch best mee voor sport? Of zie ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat klopt, maar toch is het voor hem best veel, denk ik.
ronron1212
7 jaar geleden
4 uur en dan op hoog niveau is wat.
Gewoon gezond eten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt vast wel een idee van wat gezonde tussendoortjes zijn en wat niet. Gezond betekent niet die liga's of ontbijtkoekrepen, maar fruit, noten, (rauwe) groente, schaaltje yoghurt of kwark met eventueel muesli, noten, fruit e.d. erin, etc. En af en toe een plak ontbijtkoek met boter of een eierkoek moet natuurlijk ook kunnen, daar niet van. Dat moet alleen niet je basis zijn. Als hij echt honger heeft, kan hij misschien beter een extra boterham eten. Heb je echt twijfels of zijn voeding voldoet aan zijn behoefte, dan zou je advies kunnen vragen van een voedingsdeskundige. Als hij sport op hoog niveau, zal de coach of trainer ongetwijfeld namen hebben van mensen die specifiek kennis hebben van voeding in combinatie met sport bij kinderen. Al moet ik zeggen dat bij trainingen op hoog niveau over het algemeen (veel) meer dan vier uur in de week wordt getraind, dus ik denk dat het zal meevallen met specifieke behoeftes ten aanzien van zijn sport. Wel is het een actieve jongen die in de groei is, dus dat hij veel eet is niet vreemd. Bereid je maar vast voor op de puberteit; over een tijdje sta je voor de kast en vraag je je af waar toch die twee broden zijn die je twee dagen geleden had gekocht ;-) Maar hoe dan ook: als je vragen hebt over of je iets specifieke moet doen met zijn voeding, vraag de trainer.
Ritsuka
7 jaar geleden
Hij kan extra eten van de gezonde maaltijden die hij nu al neemt

Het beste antwoord

Mijn dochter heeft van haar 7e tot haar 15e ca. 10-12 uur per week getraind met turnen. (Acro-turnen). Ik heb haar nooit wat onthouden. Ook de lekkere dingen niet. Die trainde ze er wel weer af. Ik was altijd bang juist dat ze zou doorslaan, en te weinig zou gaan eten. Zelf had ze na een training vaak zin in een extra boterham, en die nam ze dan gewoon. Jouw zoon zal zelf wel aangeven waar hij behoefte aan heeft.
Let wel op, dat in top-turnkringen juist vaak erg op gewicht gelet wordt, en je moet je kind beschermen, dat er geen anorexia op de loer ligt. Laat ze lekker nemen waar ze zin in hebben. Erg sportieve kinderen nemen vaak uit zichzelf al wel gezondere dingen.
Maar wat chips en frietjes op zijn tijd moet voor een kind ook gewoon kunnen.

Veel succes!