Hoe komt het dat een brood van 2 kg vroeger een hele week goed bleef ?

een jaar geleden
1.6K
Pieterke
een jaar geleden
Een brood van 2kg? De meeste broden wegen nu en wogen vroeger toch 800 gram?
tinus1969
een jaar geleden
Welk vroeger? Welke broden van 2 kg?
Van oudsher is brood juist extreem kort houdbaar en wordt daarom dagelijks vers gebakken en verkocht.
Inekez1
een jaar geleden
Als je brood koel, droog en donker bewaart, blijft het nog steeds een hele week goed. Na een dag of 4 wordt het wat droger, dan smeer ik wat extra boter en als het nog droger wordt doe ik er ook een extra plakje kaas op. Maar dat is meer luxe dan noodzaak. Ik merk wel dat het ene brood langer lekker blijft dan het andere brood. Grof volkoren is altijd langer lekker dan fijn volkoren of 'gewoon bruin'. Het extra vezelrijke volkorenbrood van de Aldi koop ik 1 keer per week 2 broden van en daar kan ik de hele week van eten. Kortom: ik snap je vraag niet. Je suggereert dat brood vroeger wel een week goed bleef en nu niet meer?
Castle
12 maanden geleden
Je kunt brood ook in de broodrooster doen en ze is het ook weer lekkerder.
SingingCoyote13
12 maanden geleden
kan er ook croutons van maken voor in de soep of de salade , daar gebruiken ze oud brood meestal voor
Pieterke
12 maanden geleden
En je kunt van oud brood wentelteefjes bakken.

Antwoorden (2)

Vroeger werd meer vet, zout en zuurdesem toegevoegd. Daardoor bleef het langer vers.
Brood blijft tegenwoordig ook minstens een week goed door broodverbetermiddelen. Deze kunnen bestaan uit een combinatie van ingrediënten zoals melkproducten, vetten, suikers, emulgatoren, enzymen, gluten, eibestanddelen, sojameel en/of meelverbetermiddelen.
SimonV
een jaar geleden
Vroeger bleef brood makkelijker twee weken goed omdat het op een andere manier werd geproduceerd en bewaard dan tegenwoordig. Traditioneel brood werd gemaakt zonder conserveringsmiddelen en met een lange rijstijd, wat hielp om de houdbaarheid te verlengen. Het brood werd ook op een andere manier bewaard dan nu, bijvoorbeeld in een broodtrommel of een koele, donkere plek. Tegenwoordig moet het allemaal sneller, met nog snellere methoden en conserveringsmiddelen.
een jaar geleden