Hoe gezond zijn zonnebloempitten eigenlijk?

Een collega van mij op kantoor had vandaag een zakje zonnebloempitten meegenomen. Ik dacht dat zonnebloempitten gezond waren en zei dit ook; waarop een andere collega reageerde dat dit niet zo was. Iemand die hier meer over kan vertellen? :-)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Ze zijn voedzaam omdat ze veel onverzadigd vet bevatten. Dat is goed voor je cholesterolgehalte. Maar het zijn wel veel calorieën die er ermee binnenkrijgt. Ze leveren ook een beetje vitamine E en B-complex, foliumzuur, calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper. Dus dat is wel gezond te noemen. Je moet er echter niet meer dan een klein handjevol van eten, met mate dus zijn zonnebloempitten wel gezond te noemen.
Amadea
4 jaar geleden
Zonnebloempitten zijn zeer gezond, als je ze met mate eet. Er zitten veel calorieën in (50 gram zonnebloempitten = 269 calorieën). En dan is het ook van belang dat je ongezouten zonnebloempitten eet. Want zout is altijd minder goed voor je gezondheid. En het natrium in het zout werkt juist negatief op de gezonde werking van zonnebloempitten.
Welke voordelen hebben zonnebloempitten voor je gezondheid?
1. Zonnebloempitten verminderen kans op hartziekten
Dit komt door het hoge Vitamine E-gehalte van deze pitten en ze verlagen het cholesterol.
2. Zonnebloempitten kunnen helpen kanker te bestrijden
Deze pitten hebben een zeer hoog gehalte aan antioxidanten en deze specifieke antioxidanten worden gebruikt bij de bestrijding van kanker. En de Vitamine E heeft ook een bewezen preventieve werking bij sommige vormen van kanker.
3. Zonnebloempitten ondersteunen de schildklierfunctie
In zonnebloempitten zit selenium, dat de schildklierfunctie ondersteunt.
4. Zonnebloempitten ondersteunen de bestrijding van botverlies en spierkrampen
Zonnebloempitten hebben een hoog gehalte aan magnesium en dat is een essentieel mineraal om botverlies te vertragen en spierkrampen tegen te gaan.
5. Zonnebloempitten zijn goed voor de bloedsuikerspiegel
Zonnebloempitten zitten vol vezels, en vezels zijn goed voor je bloedsuikerspiegel.
6. Zonnebloempitten bevorderen je huidgezondheid
De al eerder genoemde Vitamine E is goed voor de gezondheid van je huid.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Punt 5:
Vezels hebben niets met de bloedsuikerspiegel te maken. Door de onverteerbaarheid van de vezels zijn ze goed voor de darmwerking.