Moet je fruit en groenten steeds wassen voor gebruik?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men schadelijke stoffen (voor de mens) mag gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Niet alle groenten en fruit worden volgens Nederlandse normen bespoten met bestrijdingsmiddelen.
Als er in Nederland volgens de kwaliteitseisen bepaalde hoeveelheden bestrijdings middelen niet mogen worden toegepast, wil dat nog niet zeggen dat het ook werkelijk niet op de spercieboontjes uit Egypte zit.
Ik raad iedereen aan om gewoon alle groenten en fruit te wassen, het kan geen kwaad maar kan alleen maar helpen.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Moeten is een groot woord he!
Maar het is wel een stuk frisser als je het wel doet!

Toegevoegd na 13 minuten:
en begin er maar mee om het wel te geloven dat men stoffen gebruikt die schadelijk zijn voor mens en milieu. helaas wel ja.

met wassen verwijder je hoogstens wat stof.
als er echt schadelijke stoffen in zitten, was jij die er niet af hoor.
zorg gewoon dat je biologische producten koopt. en dan ook wel wassen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe het meestal wel, maar het moet niet beslist.
het gaat me er meer om dat er in de winkel al allemaal mensen met hun handen in het fruit zitten te klauteren,

er zal vast niet zoveel schadelijke stoffen op zitten dat het voor de mens echt verkeerd is. dan zou er een bord bij moeten staan : PAs op schadelijk voor de gezondheid eerst wassen .

maar even eerst afspoelen is wel beter denk ik ja
13 jaar geleden
Men gebruikt schadelijke stoffen op groente en fruit om
het ongedierte te weren.
Als je het niet wast dan zal dat niet direct gevolgen hebben voor de gezondheid , maar als je dat altijd zo
doe dan wel , omdat je dan teveel van die stoffen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is wel het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, hoeven deze nier per definitie schadelijk te zijn maar zij beïnvloeden wel de smaak van de producten. Daarom is het beter/lekkerder om toch je groente en fruit te wassen/schillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden inderdaad stoffen gebruikt die schadelijk zijn voor de mens. Een deel kan je eraf wassen, een deel trekt ín het voedsel, en dat deel krijg je met wassen dus niet weg.
Bij biologisch voedsel wordt geen gif gebruikt, dit is dus het veiligst als je geen gifstoffen binnen wilt krijgen.

Op weetwatjeeet.nl kan je overzichten zien van hoe vaak gifstoffen op groente en fruit uit supermarkten gevonden werden. Je kan vergelijken bij welke groente- en fruitsoorten, supermarkten en landen van afkomst dat vaker of minder vaak voorkomt.

Ik vond de overzichten zorgwekkend. Bij zeer veel soorten groente kwamen wel een paar procenten wetsovertredingen voor, van sommige groente overtreedt zelfs 18 of wel 52% de wet! Ook waren er een aantal groente- en fruitsoorten waarbij een procent gifstoffen werden aangetroffen die een gezondheidsrisico bevatten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zou niet nodig moeten zijn,helaas wil iedereen de mooiste appel, en de mooiste sla. Voor de productie van groenten of fruit hoeft men in principe niet de spuiten met vergif,maar dan moet men wel accepteren dat de appel niet helemaal rond is, of sla met een geel randje: ik noem maar wat. Ik ben in het gelukkige bezit van wat grond om zelf groenten en fruit te kweken, en daar komt geen vergif aan te pas. Er vallen even voor het fruit rijp is wel diverse appels af met gaatjes waar een wormpje in heeft gezeten, of nog zit. Dit wordt weggesneden, en als je niet ziet dat er iets levends in zit weet je het niet en is er niets om je druk over te maken. De ergste plaag voor het fruit zijn de spreeuwen, en voor de groenten de duiven en konijnen. Dus eet biologisch dan hoef je het niet af te wassen want er zitten geen gifstoffen op. Bladgroenten wel wassen, dit is niet voor het gif, maar voor de slakken die tussen de bladeren kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is verstandig om te doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje wassen met water is atlijd wel goed, sla en andere dingen die bij supermarkt al voorverpakt zijn was ik eerlijk gezegd nooit, meestal stat daar ook al op dat het gewassen is