te veel (vette)vis ongezond? warom precies?

je hoort wel eens, te veel (vette)vis eten is ongezond, ze aanbevelen max zo'n 3x per week vis te eten. natuurlijk weet ik dat vis niet egt kwaad kan (lijkt me) maar warom, wat is er precies zo slecht aan dan? ik eet dagelijks vis, vaak wel 2x per dag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Want vis zoals kibbeling en vissticks is wel vet.
Amadea
11 jaar geleden
Dat is toch geen vis eten, zeehondje. Met jouw profielnaam had je dat mogen weten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij worden giftige stoffen (o.a. dioxine) uit het (zee)water opgeslagen in het vet van vissen. Eet je (te)veel vette vis, dan krijg je dus teveel van deze slechte stoffen binnen. Bij roofvissen is dat percentage hoger dan bij vissen die van planten leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik eet het vaakst magere vis en anders zalm en soms vette vis zoals paling, en dan haal ik het meestal bij de visboer.
ik bedoel bij deze vraag niet de vetten maar de dioxine. maar zou het egt schadelijk kunnen zijn? volgensmij kan het allemaal bijna geen kwaad. voor mij in iedegeval niet,.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dat je niet merkt dat je een teveel aan dioxine binnenkrijgt. Als je gezondheidsklachten krijgt is het al te laat. Ook in het menselijk lichaam slaat dioxine zich op.
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/4606/is-te-veel-dioxine-gevaarlijk
http://www.medicalfacts.nl/2008/10/12/twee-keer-per-week-vis-te-eten-goed-drie-keer-niet-zonder-risico/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Qua giftige stoffen zijn de kleinste vissen het minst gevaarlijk. Je kunt dus beter ansjovis, sardine, sprot of haring eten dan tonijn bijvoorbeeld. Qua vetten zijn de vette vissen 2 x per week aan te raden, zoals makreel, paling en zalm bijvoorbeeld, maar als je de 3e keer magere witvis (koolvis bijv.) eet mag dat best hoor. Toegevoegd na 6 minuten:
Teveel vette vis is ongezond ? Teveel vet vlees ook.
Het gaat om het teveel van iets, alles waar je teveel van eet is niet goed, dus ongezond, als jij dat wilt blijf je lekker elke dag vis eten.
Zoals ik al zei je kunt ook magere witvis eten, eet smakelijk !

Antwoorden (3)

Vette vis is goed om je cholesterol te verlagen. En het bevat omega-3 vetzuren wat goed is voor hart en bloedvaten. Maar eet je teveel dan krijg je veel giftige stoffen binnen wat weer kanker kan veroorzaken (dioxines en pcb's).

Toegevoegd na 1 minuut:
Die giftige stoffen komen voor in het water. Bij goedkope witwis zal er dan ook meer giftige stoffen in zitten vooral als je weet waar die worden gekweekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst moet je kijken hoe en waar de vis is gevangen
Vis uit vetnam is minder goed vooral in die vis zitten veel giftstoffen
Duurzaam gevangen vis is iets heel anders die heeft gezwommen in de vrije natuur
kweekvis ook paling is minder goed
Europa wil ook in verbod op die invoervan kweekvis die vol giftstoffen zit
Altijd lezen waar de vis vandaan komt en vragen in de viswinkel Maar zeker ook in een restaurant
eet smakelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
paling bevat andere vette die is minder gezond als zalm makreel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals met alles in het leven, te veel is nooit goed, zelfs van te veel water kan je dood gaan. Ook te veel vis kan ongezond zijn.

Het probleem met vis, en dan ook met name vette vis, is dat bepaalde giftige stoffen worden opgehoopt in het weefsel van de vis. Het gaat zeker om dioxines en PCB´s, die kankerverwekkend zijn (zoals andere GV´ers al aangaven), maar het gaat vooral om zware metalen: lood, kwik, cadmium en in veel mindere mate arseen (overigens in strikte zin geen zwaar metaal, maar enfin...) Het effect van de zware metalen in je lichaam kan zeer uiteenlopend zijn, maar is in ieder geval nóóit goed: cadmium veroorzakt nierschade; lood lever-, zenuw- en hersenschade; kwik hersen- en botschade; arseen huid-, lever- en oogschade... te veel om op te noemen!
Ook bijzonder naar aan zware metalen, en m.n. lood en kwik, is dat deze een enorme achterstand kunnen veroorzaken in de ontwikkeling van de hersenen van een kind, zelfs vóór de geboorte (vandaar de aanbeveling voor zwangere vrouwen en jonge kinderen om bepaalde soorten vette vis met mate te consumeren)

De giftige stoffen (en denk vooral aan zware metalen, het probleem met dioxines en PCB´s is redelijk beperkt tot enkele soorten) vind je vaker in roofvissen met veel vetweefsel, omdat deze stoffen daar zich ophopen. Hoe ouder een vis, hoe groter de kans dat de vis veel gif bevat.
Met deze kennis kan je bewuster omgaan in je keuze van vis: kleine, kort levende vette visjes (ansjovis, sardine, haring) zijn in het algemeen veel minder verontreinigd dan soorten zoals tonijn, zwaardvis, paling, haaien, enz., maar dat is ook niet altijd exacte wetenschap, want b.v. inktvis leeft heel kort en is redelijk mager, maar kan enorme hoeveelheden cadmium ophopen.

De maximale hoeveelheid zware metalen, dioxines en PCB´s die vis kan bevatten is bij wet Europees geregeld, maar deze maxima houden rekening met een gemiddeld eetpatroon (d.w.z. 2-3 keer per week) Als je dagelijks, en zelfs 2x per dag vette vis eet, dan loop je een verhoogde kans om op termijn een gezondheidsprobleem te ontwikkelen. Het effect van de zware metalen is cumulatief, want deze worden zeer slecht uit je lichaam geëlimineerd. Het is een bekend fenomeen dat bij het snel afvallen (=afbraak van vetweefsel) sommige mensen ziek worden van de hoeveelheid zware metalen die in één keer in hun bloed terecht komt, afkomstig uit zijn eigen lichaam.