Eetstokjes

Al heel lang eten mensen in China en Japan (en andere Aziatische landen) met stokjes. Vroeger werd er in grote potten gekookt. Die potten hielden hitte voor een lange tijd vast. Mensen die toch een hapje wilde braken twijgjes af om zo een stukje voedsel uit de pot te vissen.

Aziatische mensen waren al gewend om al het eten in kleine stukjes te snijden (voordat het de pan in gaat). Die kleine stukjes zijn sneller klaar en dat bespaart weer energie. Doordat alles al van te voor gesneden was, was er aan tafel geen mes meer nodig. Eetstokjes werden daarom het tafelbestek.

Chinezen vinden dat als je met stokjes eet, je maaltijd beter tot z’n recht komt. Als je met stokjes eet komt er bij elke hap veel zuurstof naar binnen. Dit komt je smaak ten goede: je proeft dus meer en beter wat je eet. Dit is ook de redenen waarom Chinezen hun soep uitgebreid naar binnen slurpen.

De eetstokjes worden van verschillende materialen gemaakt. Maar de meeste eetstokjes zijn van hout en voor een eenmalig gebruik bedoeld. Japan alleen al verbruikt jaarlijks 25 miljard wegwerp eetstokjes van hout. Niet zo goed voor het milieu… Japanners worden dan ook opgeroepen eetstokjes van een ander materiaal te gebruiken die gewoon af te wassen zijn.

Bron: http://www.willemwever.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, goed antwoord. Ik haal die van mij maar weg dan ;-)

Andere antwoorden (3)

wat veel mensen niet weten is dat met stokjes eten heel erg lekker is

ik heb het jaren gedaan : maar tegenwoordig kom ik niet zo vaak meer langs een chinese zaak dus ik zit vaak zonder stokjes

het is heel erg lekker om met je stokjes een stukje kip van je bord te peuzelen

nederlanders eten wel vaak en stukje vlees dat op het bord nog gesneden moet worden dus dan kom je niet zover als chinees....dan heb je echt een mes nodig

Toegevoegd na 1 minuut:
ps ps ook aardappelen prakken met een stokje gaat ook niet dus is onmogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1; leuk verhaal maar geen antwoord op de vraag.
Waarschijnlijk is dit simpele eetgerei nog vele duizenden jaren ouder, maar daar zijn
nog geen bewijzen voor gevonden. Deskundigen nemen aan dat mensen, die eerst
alleen met de handen aten, naar hulpmiddelen bij het eten zijn gaan zoeken vanaf het
moment dat ze vuur konden maken en in staat waren het eten te koken. De zoektocht
van de Chinese oermens zal niet lang geduurd hebben. Om gekookte planten, vruchten
en rijstkorrels op te pakken of kleine stukjes vlees en vis te spiezen, hoefde hij maar
wat takjes en twijgjes van bomen en struiken af te breken. De allereerste eetstokjes
groeiden dus gewoon in de natuur.

Vanaf het prille begin liepen de eetgewoonten in het oosten en bij ons in het westen
niet parallel. Onze verre voorouders waren veelal nomaden die de gewoonte hadden
grotere stukken vlees te eten. Takjes waren daarvoor niet geschikt. Ze gebruikten liever
robuuste hulpmiddelen als hun handen, stenen, messen en veel later ook nog vorken.

De praktisch ingestelde Chinezen hebben het eten met mes en vork altijd met alle
plezier aan ons westerlingen overgelaten. Ons gesnij en geprik in de grote brokstukken
eten die op tafel liggen, vonden en vinden de oosterlingen maar een raar gedoe. Je zult
in China niet gauw een Wienerschnitzel zo groot als een schoenzool op een bord
aantreffen. Chinezen snijden hun eten al in de keuken in kleine stukjes, reepjes en
blokjes. Deze partjes worden dan in de pan gekookt en zo opgediend.

Dit voorsnijden stamt uit de tijd dat de bevolking snel begon toe te nemen én er een
gebrek aan brandstof was. Noodgedwongen moest toen meer eten in een kortere tijd
bereid worden. Dat lukte het best door kleine stukjes voedsel te koken. Die waren
sneller gaar. Omdat stokjes uitermate handig waren om deze mini-hapjes te
verorberen, zijn ze tot in onze huidige tijd populair gebleven. Dat ze altijd goedkoop en
makkelijk te verkrijgen waren, was daarbij mooi meegenomen.

Er is nóg een reden waarom de Chinezen hun eetstokjes altijd trouw zijn gebleven. Het
mes is van oudsher een wapen waar oorlog mee gevoerd werd. Men vond dat je het
eten niet met een wapen naar je mond moest brengen. De moderne Chinezen zien een
mes in de eerste plaats als een werktuig voor het grove keukenwerk en werktuigen
horen niet op tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze anders hun soep niet uitgebreid naar binnen zouden kunnen slurpen. ...