Is er nou verschil in kwaliteit tussen de goedkopere (huis)merken van melk en de A-merken?

En zo ja, waar ligt dat dan aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat goedkopere heeft vooral betrekking op het feit dat het door bulk-inkoop goedkoper verworven kan worden, en dus niet zo zeer in de kwaliteit.:

Huismerken rukken vooral op in de zuivel
Gebaseerd op: Boerderij (3-11-2009)
Huismerken verwerven een stevigere positie in supermarkten, en dat is vooral het geval in de zuivel. Een van de oorzaken van de opmars van huismerken is de toenemende concentratie van supermarktketens. Daardoor stijgt hun inkoopkracht. Tevens groeien supermarkten zelf uit tot merk, zoals Albert Heijn in de afgelopen tien jaar voor elkaar heeft gekregen.

Volgens de koepel van private label-producenten PLMA bedraag het aandeel van private label in Nederland 25%. In de komende jaren zal het aandeel in het totale volume groeien naar 30%. In België en Duitsland bedraagt het aandeel reeds 40% en Zwitserland is koploper met 54%. In de productgroep zuivel en eieren bedroeg het aandeel van private label vorig jaar 27% qua volume en 25% qua omzet. Alle Nederlandse merkproducenten in de zuivelsector vullen ook huismerken af. Circa 70% van de dagverse consumptiemelk wordt onder private label verkocht.

Jan Willem Grievink van FoodService Instituut Nederland wijst op het overaanbod van basiszuivel. Gewone melk is een bulkproduct dat door supermarkten wordt ingezet als lokkertje. De zuivelsector kent echter ook veel grote A-merken. Campina is al jarenlang het grootste merk in supermarkten, en was vorig jaar goed voor een omzet van 426 miljoen euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens op onderstaande website. Dan zul je zien dat huismerken en A-merken veelal uit dezelfde fabriek komen.
AWM
14 jaar geleden
Bij AH hadden ze een tijdje geleden proefdagen. Kon je blind proeven of je verschil ervaarde tussen het hun huismerk en een A-merk.
Ik probeerde de leverworst en proefde geen verschil.

Denk dat het meeste allemaal uit de zelfde fabriek komt.
Dan is het massaproductie en zijn de productiekosten lager. Hoeft er alleen een ander etiket op...