Hoe kan ik zelf een mix voor hachee maken zoals de mix van Honig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Antwoorden (3)

Dat is nogal simpel.
De kruiden bestaan uit laurier(blad), kruidnagelkorrels, azijn en eventueel zout.
Meestal doen fabrikanten er zoveel stoffen in dat je niet meer weet wat je proeft.
Als je dit te kort door de bocht vindt, kijk op het pakje van Honig.
10 jaar geleden
Bent u de hachee uit de cafetaria beu? Bent u de kant en klare mix voor hachee in zakjes uit de supermarkt beu?

Lees dan nu dit overheerlijke recept!

Ingrediënten:

hacheevlees/runderlappen
•laurierblad (hoeveelheid afhankelijk van hoeveelheid vlees)
•kruiden: peper, zout, nootmuskaat en paprikapoeder
•1 ui
•croma bakboter
•2 schijfjes peperkoek, kruidkoek

Bereiden:

Stap 1:
Snijd het hacheevlees of de runderlappen in kleine stukjes. Als je hacheevlees koopt moet je het ook nog snijden, anders krijg je hele grote blokken met vlees.

Stap 2:
Kruid het vlees met peper, zout, paprikapoeder en nootmuskaat. Naar eigen smaak hoeveelheid kruiden toevoegen.

Stap 3:
Zet de braadpan met cromaboter op het vuur.
Eerst het vuur hoog laten staan, totdat de croma goed bruin is.
Bak het hachee vlees in de pan op middel-hoog vuur.

Stap 4:
Snipper de ui in kleine stukjes, en voeg deze toe aan het vlees. Laat de ui +/- 5 minuten op middel-hoog vuur meebakken. (De ui mag niet aan bakken, en dus niet verkleuren).

Stap 5:
Laat het geheel 2,5 tot 3 uur op een kookplaatje pruttelen. Ik houd deze tijd meestal aan, omdat bij mij het hacheevlees super gaar moet zijn. Wel iedere keer doorroeren!

Stap 6:
Snijd 2 plakjes peperkoek, kruidkroek in kleine blokjes.
Doe de blokjes in de pan, bovenop het hacheevlees, en doe het deksel van de pan er terug op.
Nog niet meteen roeren!

Stap 7:
Roer iedere 10 á 15 minuten door de pan heen.
Na +/- 1 uur is de peperkoek niet meer te zien, en heb je heerlijke gebonden saus. Als de saus te dik is, kan je altijd een klein beetje water toevoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen bereiding ,de een doet er bier bij en een ander weer ontbijtkoek of suiker dat is van welke streek je komt,en de zakjes bevatten veel
bij gevoegde smaken,maar de lekkerste is altijc hoe je hem van je
oma/moeder heeft geleerd
ik maak hem zo
700 gram runderhacheevlees in blokjes gesneden
1,5 eetlepel bloem
125 gram braadboter
5 grote grof gesnipperde uien
1 a 2 laurierblaadjes
3 kruidnagels
2 theelepels azijn
2-3 theelepeltjes zout
1 theelepeltje peper
runder bouillon dat het vlees net niet onder staat
Ik snij het vlees altijd in flinke stukken
Strooi het zout, de peper en de bloem over het vlees.
Verhit de braadboter in een braadpan en bak het vlees al omscheppend boven hoog vuur aan alle kanten mooi bruin.
Voeg de uien toe en laat deze (al omscheppend) wat kleur krijgen.
Leg dan het laurierblad en de kruidnagels in de braadpan bij het vlees met de uien.
Sprenkel ook een beetje azijn over de inhoud van de pan.
Voeg dan zoveel kokende bouillon toe dat het vlees net niet onder staat.
Leg het deksel op de pan; temper het vuur en laat de hachee gedurende 2 ½ à 3 uur zachtjes sudderen.
haal daarna het laurierblad en de kruidnagels er uit