Geraakt voedsel via post het land binnen?

Ik wil dus een van die 'giant gummy bears' kopen, aka een gigantische gummy beer van zo'n 30cm
Maar geraakt zoiets ons land binnen? Je kan het alleen maar via vat19 bestellen en dat is Amerikaans, dus ik weet niet of zoiets over de belgische grens geraakt omdat het voedsel is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat hoeft geen probleem te zijn.

Er komt dagelijks enorm veel voedsel via de post uit allerlei landen, ook USA, de EU binnen, zeker als het bestemd is voor particulieren. Voor voedsel bestemd voor bedrijven in grotere hoeveelheden gelden andere regels.

Er zijn een aantal landen waaruit géén voedsel naar de EU verstuurd mag worden, en dat is voornamelijk vanwege het risico van overdracht van ziektes (denk b.v. aan varkensvlees uit China i.v.m. varkenspest of MKZ die daar endemisch zijn)
Maar in dit geval gaat het om een land van oorsprong (USA) dat redelijk betrouwbaar is en geen last heeft van dergelijke ziektes. Daarnaast is het product zelf ontzettend veilig, en het hoeft geen probleem te zijn.

Zo'n gummy beer bevat gelatine, en dat is dus een product van dierlijke oorsprong. Voor de import in de EU van dit soort producten als bagage gelden bepaalde beperkende regels (zie de link), met name als ze afkomstig zijn uit risico-landen. Daar valt USA niet onder. Daarnaast is het ook zo dat de controles voor postzendingen niet zo stringent zijn als van handbagage van passagiers.

Veel snoepplezier straks!