Wat is snij witlof?

Bij de supermarkt zag ik 2 soorten witlof. De normale stronken witlof en snij-witlof. Qua uiterlijk hetzelfde behalve dat de stronken van de snij variant kleiner waren. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Amadea
4 jaar geleden
Ik kan alleen bladcichorei vinden, maar die is groen in plaats van wit met gele rand. Misschien dat het gewone witlof is die te los in de krop zit waardoor die geschikter is om te snijden?
SimonV
4 jaar geleden
Volgens mij zijn de kleinere stronken snijwitlof (meer) geschikt voor salades. Maar kan hiervan geen bron vinden.

Antwoorden (2)

In principe is er maar één soort witlof. De benamingen van snijlof, snijwitlof, fijne witlof en gewoonweg: witlof worden door de handelaren (supermarkten) gebruikt om onderscheid te maken en er een ander prijskaartje aan te hangen. Witlof met een slechts kleine, korte bittere kern kun je fijne witlof noemen of snijlof, omdat hij in salades ook fijn smaakt. De wat grovere stronken witlof hebben meestal een lange bittere kern, zodat je heel wat weg te snijden hebt. Het feit, dat grotere stronken veel los blad hebben betekent ook, dat er een lange pit in zit, omdat de stronk eigenlijk aan het doorschieten was en niemand houdt van doorgeschoten groenten (met beginnende bloemstengel) zoals sla, andijvie, witlof of prei. Ja, en dat is dan vaak een stuk goedkoper.
Op de foto al wat oudere stronken witlof ((Cichorium intybus) met penwortel.
Toegevoegd op 02 augustus 2019 15:36: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Snij witlof kun je (bijna) helemaal opsnijden en in de salade eten. Gewone witlof - met bittere kern - kun je ook in salade gebruiken maar dan moet je de kern er uithalen. Gekookt wordt de kern minder bitter, maar nog niet zo lekker als de rest. Snij witlof lijkt duurder, maar omdat je er bijna niets van hoeft weg te gooien is het per kilo eetbare witlof misschien wel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Inekez1
Voor een belangrijk deel staat dit met andere woorden in mijn antwoord.
SimonV
4 jaar geleden
Nu lees ik twee plausibele verklaringen. Heb je een bron die jouw antwoord ondersteunt?
SimonV
4 jaar geleden
Als je op snijlof googelt, wordt alleen het tweede antwoord bevestigd.
amc
4 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat er maar één soort witlof is...laat het de zaadhandel maar niet horen ;-)
Er zijn vele soorten zaden en elke soort zaden heeft weer andere lof en weer andere oogst/plant tijden of de duur ervan. Voorbeeldje; https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/search/search/search_string,/search_string,witlof
Daarom hangt er ook een ander prijskaartje aan en niet door willekeur van de verkoper.
Ook niet alle witlof zijn kroppen...er zijn ook (pluk)slasoorten en die zien er heel anders uit.
Niet alle stronkjes witlof zijn even mooi en dus topkwaliteit.
Zijn de stronkjes dik en vast zodat je ze in zijn geheel kunt gebruiken dan is dit witlof.
De tweede kwaliteit zijn die stronkjes die een losse, minder gelijkvormige vorm hebben en die je eigenlijk alleen in stukjes kan snijden.....vandaar kregen ze de naam 'snijlof'.
amc
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Nu lees ik twee plausibele verklaringen. Heb je een bron die jouw antwoord ondersteunt?
amc
4 jaar geleden
Nee, ik heb dit ooit zo geleerd bij het onderdeel 'warenkennis'. Zal eens kijken of iets dit ondersteunt......
https://www.het-boertje.nl/groenten-s-z
Scrollen tot 'witlof' en daar staat letterlijk; <We kennen de eerste kwaliteit witlof: dikke, vaste struikjes (in zijn geheel gebruiken) en de tweede kwaliteit witlof: losse, minder gelijkvormige struikjes (snijlof)>....
SimonV
4 jaar geleden
Bingo! Plus.