Ieder sap wordt op een totaal andere manier geproduceerd. Het is te kort door de bocht om één proces te omschrijven en te roepen "dat is het".

En dan is het ook van belang of de sap bedoeld is voor onmiddellijke consumptie (maximaal een paar dagen houdbaar), voor een medium-lange bewaartermijn (dagen tot enkele weken, dan wordt gepasteuriseerd), of voor een hele lange houdbaarheid (maanden of zelfs jaren, dan wordt gesteriliseerd)

Grofweg kan je de volgende gezamenlijke stappen onderscheiden:
- Fruit oogsten
- Transport naar de fabriek en schoonmaken (wassen of borstelen)
- Persen/crushen, al dan niet na schillen of verwijdering van pit, kern, zaad, enz.
- Filteren/schonen (niet bij ieder soort fruit nodig of zelfs gewenst)
- Concentreren van de sap (deze stap is facultatief) met behulp van centrifuges, microfiltratie of inkoken.
- Mengen/blenden: elk fabrikant wil een specifieke smaak het hele jaar door behouden, en dat kan alleen door verschillende soorten sappen in de juiste verhouding te mengen. De verhouding varieert over het hele jaar.
- Pasteuriseren of zelfs volledig steriliseren (ook deze stap is facultatief)
- Verdunnen door toevoeging van water (alleen als de sap eerst geconcentreerd werd) en evt. toevoeging van andere stoffen (vitamines, vezels, kleurstoffen, enz)
- Verpakken/bottelen: voor massa productie in grote vaten of tankers, voor eindproducten in de uiteindelijke consumentenverpakking.
- Transport naar de klant/verkooppunt.

Zoals je zult begrijpen, deze stappen gaan soms in een andere volgorde, en niet voor iedere soort vruchtensap zijn alle stappen van belang, terwijl voor andere sappen juist extra stappen nodig zijn.
Wel is het zo dat de voorkeur tijdens transport is om concentraat te vervoeren, en dit geldt ook voor het afkoelen en verhitten (pasteuriseren), domweg omdat de volume kleiner is, en dus goedkoper.

Check de link voor extra info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vruchten worden geperst en daarna wordt het water eruit gehaald. Da's goedkoper voor de transport. Aangekomen op plaats van bestemming doet men er weer water bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie antwoord Gabi71; heb net op Discovery in "How do the do it"gezien hoe ze sinaasappelsap maken; de vruchten worden echt net een voor een doorgesneden en uitgeperst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog mooier is als je het "live" ziet gebeuren, en dat is dus mijn werk! :-)
Voordat deze bewerkingen plaatsvinden worden de vruchten eerst voorbewerkt. Dit staat los van de eerder genoemde bewerkingen. De voorbewerkingen zijn het sorteren, het wassen, het ontstelen en het kneuzen van de vruchten. Soms wordt het fruit nog behandeld met enzymen om een hogere sapopbrengst te krijgen. Bij alle verdere bewerkingen is het noodzakelijk om het fruit direct te persen om het bederf van het sap tegen te gaan. Bij vruchtendranken en vruchtensappen die helder van kleur zijn, wordt het vers geperste sap eerst nog gecentrifugeerd. Bij dit centrifugeren worden alle vaste bestanddelen uit het sap gehaald en houdt men een heldere drank over.
fremar
11 jaar geleden
De vruchten worden direct na de oogst schoongemaakt,
gesorteerd en klaargemaakt voor transport. Bij massaproductie ( van bijv. sinaasappelsap) vindt het persen en concentreren direct plaats om optimaal gebruik te maken van de transportcapaciteit. Als de fabriek waar gebotteld wordt vlakbij is, kan het sap direct gebotteld worden zonder concentratie en persing.

De hoeveelheid sap die een vrucht afgeeft, is afhankelijk van de vruchtsoort. Sapextractie is een seizoensgebonden productie, de fabriek moet dan volledig hiervoor beschikbaar zijn, omdat er voor het hele jaar geproduceeerd moet worden. Het geproduceerde concentraat wordt gekoeld bewaard en gedocumenteerd voor verder gebruik. In de bottelarij wordt het concentraat weer verdund met water tot de juiste concentratie. Eventuele toevoegingen zoals andere vruchten en zoetstoffen/suikers worden verplicht op het etiket aangegeven. Dit alles moet heel voorzichtig en hygiënisch gebeuren vanwege de hoeveelheid water waardoor het produkt gevoelig is geworden voor de groei van micro-organismen.

Om de houdbaarheid van het sap te kunnen garanderen, krijgt het een hitte behandeling. Botteling vindt steeds meer plaats onder koude steriele voorwaarden.
Heet bottelen (80-85 graden C. direct na de hittebehandeling) is echter nog steeds standaard. Ook de verpakking krijgt hiermee een hittebehandeling. De kans op nabesmetting door de verpakking verkleint hierdoor.
Vanwege de hoge zuurgraad van het sap kunnen sporen niet uitgroeien. Daarom is sterilisatie niet nodig en is een hittebehandeling van 80 graden C. efficiënt genoeg.

De productie van niet geconcentreerd sap gaat zo;
Het fruit wordt na ontvangst en opslag in de extractor geperst en gepasteuriseerd om evtl. micro- organismen uit het sap te verwijderen. daarna wordt het sap ingevroren om getransporteerd te worden. Na aankomst op de bestemming wordt het sap in de verpakking afgevuld ( fles of karton)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keurig geciteerd uit de site van de FWS, maar die omschrijving is heel erg gericht op de productie van sinaasappelsap, daarom dat ik toch gekozen heb voor een zelfgeschreven uitleg, wat algemener van aard. :-) Overigens: ik kan heel snel 2-3 fouten en onjuistheden in het uitleg van de FWS aanwijzen... maar ja, dat is juist mijn werk!
amc
11 jaar geleden
Ik denk dat we gelijktijdig schreven, jij was alleen iets eerder :). Tja, ieder zijn vak natuurlijk ik ken dan ook niet de techniek en heb alleen geantwoord op de vraag 'hoe
de productie verloopt'. In feite staat op mijn bron hetzelfde als ik jouw bron zo doorlees. De vraagsteller weet nu in elk geval hoe het hele proces verloopt en that's the point, isn't it? (^-^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Volgens mij hebben wij op het knopje "antwoord geven" met hooguit 2 minuten verschil gedrukt, dat gebeurt weleens...
Niet mijn bedoeling om je antwoord af te kraken hoor! Het is een prima antwoord, en het komt van wat het productschap over zichzelf vertelt op het internet. Gewoon zoals je terecht zegt, ieder vanuit zijn vak :-)