Hoe kan het dat je van het ene biermerk de volgende dag nauwelijks last hebt, en van het andere gelijk een hoofdpijn overhoudt?

Bij gelijke consumptie wel te verstaan. Van het ene merk heb ik eigenlijk nooit last, maar van een paar flesjes van een ander merk eigenlijk altijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!:)

Het beste antwoord

Je bent niet de enige. Ik kan me herinneren dat we in de jaren 70 en 80 een merk "Skol" hadden, en dat noemden we het hoofdpijnbiertje. Wij dronken dat alleen als er niets anders was, en de dorst enorm was.

Bij alle biermerken is er sprake van een zeer minimale verontreiniging. En het ene merk heeft daar door het productieproces en de samenstelling meer "last" van dan het andere.

Hier wordt het uitgelegd (meer lezen? klik op de link")

"Wat de hoofdpijn betreft, zijn de wetenschappers er vrij zeker van dat deze veroorzaakt wordt door kleine verontreinigingen in het bier. Dit zijn eigenlijk bijproducten van gistcellen, die weliswaar in zeer kleine hoeveelheden, voorkomen, maar toch voldoende zijn om onze hersenen overhoop te gooien, zeker als men meerdere biertjes heeft genuttigd. Nu is het zo dat de zogenaamde lage gistingsgist veel meer van dergelijke verontreinigingen produceert dan de hoge gistingsgist. Ook de temperatuur waarbij de gisting gebeurt, speelt een grote rol en, last but not least, de grondstoffen. Het hoofdpijnverhaal wordt dan ook, niet geheel ten onrechte, verbonden aan een bepaald pilsmerk. Het is echter correct te stellen dat alle pilsen gemakkelijk hoofdpijn veroorzaken. Het nadelige effect wordt belangrijk verminderd door goede temperatuurbeheersing en langere lagerings(rust)tijden, waardoor de schadelijke stoffen beter geneutraliseerd worden. Beter is om, wil men hoofdpijn vermijden, over te stappen naar hoge gistingsbieren en, wat belangrijk is, met nagisting. Deze gist vormt zowieso al veel minder verontreinigingen en bovendien zorgt de nagisting ervoor dat de schadelijke stoffen afgebroken of omgevormd worden tot onschadelijke. Hoe langer de nagisting werkt, (dus hoe ouder het bier), hoe beter."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
proost +1

Andere antwoorden (4)

dan heb je gewoon geen zin in sex ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met hoe zuiver een bier is. Oftewel hoeveel kunstmatige toevoegingen er in het bier zitten.

We weten allemaal dat je van teveel alcohol een kater kunt krijgen. Dus van het meest natuurlijke biertje kun je dus ook last krijgen, als je teveel er van drinkt. Alleen bij een bier met extra toevoegingen zul je eerder last hebben.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je bevoorbeeld evenveel water als bier drinkt eender welke soort, ga je nooit geen hoofdpijn krijgen.
Alcohol droogt uit!
Die hoofdpijn wil zeggen dat je hersenen zijn uitgedroogt door en tekort aan vocht.
Ook al is bier vochtig, het droogt altijd uit.
Als jij bevoorbeeld er eens flink tegenaan gaat, kan dat zijn dat je en kilo verliest, doordat je veel vocht verloren bent, maar daar wil ik niet mee zeggen dat je er van vermagert, want de dag erachter is het er opslag terug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"nooit geen hoofdpijn" staat gelijk aan 'altijd'. Is dat wat je bedoelt?
Zoals iemand anders al opmerkt: Skol, het enige bier waar ik altijd hoofdpijn van kreeg. Heb nooit op de ingredientenlijst gekeken, maar waarschijnlijk werd er kunstmatige (chemische) stof gebruikt om het op smaak te krijgen. Hetzelfde geldt nog steeds voor wijn trouwens. In bijna alle wijn zit sulfiet (staat ook in kleine lettertjes ergens op het etiket), zelfs in mijn biowijn van de supermarkt. Ik krijg er geen hoofdpijn van, maar ben bij het kopen van producten tegenwoordig wel alert op de ingredienten. Sommige producten staan stijf van de E-nummers bv.

Toegevoegd na 1 minuut:
Koop Duits Bier! Die werken met het "Reinheitsgebot", garantie voor kwaliteit.