Hoe zie je, ruik je of proef je dat water is bedorven?

Kraanwater of flessenwater.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hoe lang moet het water dan gestaan hebben... ongeveer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water bederft toch niet want het is een vloeibare stof toch??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit toch een houdbaarheidsdatum op de fles en de fles is open gegaan. Zie ook deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/langer-houdbaar-kraanwater-mineraalwater-winkel.98605

Het beste antwoord

Flessenwater dat dicht zit kan je jarenlang bewaren.

Als voedsel bederft worden eiwitresten afgebroken en onstaan zwavelverbindingen. Dat ruik je. Water zelf kan niet bederven, maar er kunnen wel bacteriën of andere eencellige organismen in groeien, bijvoorbeeld als je aan de fles drinkt en het laat staan, of steeds water bijvult in een plastic flesje. Dat noem je ook bedorven water.

Het water ruikt dan niet vies of muf, en bacteriën zijn niet met het blote oog te zien. Als er heel veel bacteriën in zitten kan de lucht wel muffig zijn, je ruikt dan de gassen die bacteriën uitscheiden.

Juist omdat je het niet kan zien, ruiken of proeven of water bedorven is kan je de volgende veiligheid in acht nemen:

- Geen flesjes steeds hervullen of afwassen > 60 graden Celcius

- Flessenwater dat luchtdicht zit (en niet open is geweest( is veilig, zeker < 5 jaar oud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het bedorven is dan proef je het direct: een zware, zoetige niet lekkere smaak.

Toegevoegd na 6 minuten:
In mijn geval is er nog geen twee dagen over heen gegaan.
Was in Afrika, water dat ik overgegoten had in mijn Sigg-bottle. Temperatuur daar was overdag 30+ graden en 's nachts rond het vriespunt... Blijkbaar is er toen toch iets in die fles gebeurt...
Heb nooit kunnen achterhalen hoe dat kon, maar wist wel direct dat ik dat water niet meer hoefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er is gebeurd is niet moeilijk. Je drinkt uit je sigg-bottle. de fles raakt je mond en je mond is een vat vol bacteriën (niet beledigend bedoelt, dat is bij mij net zo). Het betje speeksel komt uit je mond dus in de fles aan de randen of binnenin. Bij invoegen van water en de hoge temperatuur kunnen de bacteriën zich zeer snel delen. stel dat het er maar 100 zijn (wat een véél te kleine aanname is). Ze delen zich bij deze temperatuur elke 15 minuten. Reken maar uit hoeveel je er twee dagen later hebt ;o) 's nachts vriest het wel, dus dan staat de celdeling bijna stil. Dus als je dagen van 12 uur neemt is het aantal bacteriën nog heel groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet beledigend opgevat, ik weet dat iedereen vol bacteriën zit.
Heldere uitleg. Dank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;o) Ik bedoelde meer de mensen mond in het algemeen. Je kunt bijvoorbeeld beter door een kat worden gebeten dan door je kind. Verder is het hetzelfde als het verhaal van de rijstkorrel op een schaakbord, waarbij je deze steeds verdubbelt. Als je nagaat dat een schaakbord 64 vakjes heeft en je op vakje 64 een enorme berg rijst krijgt en in mijn voorbeeld je begint met 100 bacteriën als aanname en veel meer dan 64 delingen, dan wil je dat water inderdaad niet meer. Advies: Sigg even lekker uitkoken ;o)
Het laat dan een "droge" nasmaak achter in de mond. Het ruikt als een vaatdoekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar een niet schoongemaakt aquarium
ligt aan de omgeving en de temperatuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen. Er is dus geen sluitend antwoord te geven op deze vraag. Daarnaast zijn er mensen die geen last hebben van enigszins ‘bedorven" water, terwijl er ook zijn die er ziek van worden.

Als water lang 9paar maanden) bewaard wordt en de temperatuur loopt ook nog een beetje op dan begint het vanzelf te leven. Even later verschijnen er ook nog van die kleine beestje.
De opvarenden van de VOC schepen weten daar van mee te praten. Ondanks dat het water uit de beste bronnen van NL kwamen tw de Wezenputte bij Oude Schild Texel, begon het gedonder al na drie maanden. En ja, dan moest je nog 5 maanden verder. Ze hadden geen andere keus dan het te drinken maar wel met de neus dicht (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren.
Gingen ze daar dan aan dood. Nou dat viel best mee. In de begintijd ging je dood aan scheurbuik (vit C) beriberi (vit B1), malaria, gele koorts, dysenterie, buikloop en nog een paar van die jongens. Dus met dat bedorven water viel het wel mee. 10% van die arme stakkers haalden de overtocht niet.
Zelf kreeg ik in dienst noch chloortabletten mee als we het veld ingingen. Je gooide dan zoveel tabletten in het kopje slootwater tot de chloorsmaak de overhand kreeg. Ben nu 70 en leef nog steeds zoals je ziet. Ja, ja, die goeie oude tijd.