De giraffensoort staat als kwetsbaar op de Rode Lijst van de IUCN. Hun aantal is teruggelopen van circa 160.000 in de periode rond 1985 naar 98.000 in 2015 en 2016. Giraffen zijn voor een groot deel uitgeroeid in hun historische gebieden zoals Eritrea, Guinee, Mauritanië en Senegal. Ze zijn ook deels verdwenen in Angola, Mali en Nigeria, maar er zijn giraffen uitgezet in Rwanda en Swaziland.

Oorzaken kwetsbaarheid
• Verdwijnen van hun natuurlijke leefgebieden en fragmentatie daarvan.
• Stroperij
• Droogte ( Klimaatverandering)

Desondanks wordt giraffe gegeten. Niet alle jacht op de giraffe is illegaal. Mensen betalen rijkelijk voor safari's op privéterrein in Zuid-Afrika, Namibië en Zimbabwe.
Mocht je vlees van dit prachtige dier willen eten: het is mager vlees met een intense smaak. Het lijkt op paardenvlees maar dan malser.
Ikzelf zou m'n geld liever besteden aan een donatie om de giraffe in stand te houden. Bijvoorbeeld aan http://savethegiraffes.com of https://giraffeconservation.org,
SimonV