Waarom moet ik hoesten van te zout eten?

Wanneer ik chips, popcorn of frietjes eet, die erg gezouten zijn moet ik bijna altijd kortstondig hoesten/kuchen. Kan dat een allergie zijn of hebben meer mensen dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14.5K
Amadea
4 jaar geleden
Dan droogt je keel even uit, lijkt mij wel logisch om dan te hoesten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heeft volgens mij niets met een droge keel te maken. Ik heb het zelf ook en het voelt meer aan als een reflex, net zoals fel licht ervoor kan zorgen dat je niest. Ik heb dan ook geen last van een droge of kriebelende keel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn jullie dan toch intolerant.
Als je er veel last van hebt, kun je je laten testen op natrium, jodium...
Succes!

Het beste antwoord

Een allergie voor zout is nog nooit aangetoond.
Alleen ben je niet de enige die gaat hoesten door zout.
Ik ken nog een jongen die daar last van heeft.
Bij hem denken ze dat het door natrium of jodium komt.

Het schijnt dat jodium in zout toch bepaalde reacties kan geven.
Je bent dan niet allergisch, omdat het immuunsysteem niet reageert.
Je spreekt dan wel over intolerantie.
Het lichaam maakt dan de stof histamine aan.
Een klacht kan dan zijn dat je keel gaat kriebelen, waardoor je gaat hoesten.

Lees de link even:

https://www.vivagezond.be/jodiumallergie-mythe-of-realiteit/