Gaan hasselback aardappels vanzelf open in de oven?

Ik heb de aardappels ingesneden maar ze blijven niet als een waaier open staan. Gaat dat vanzelf in de oven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Spoel de ingesneden aardappels met koud water onder de kraan om plakken te voorkomen. Snijdt de knoflook in dunne plakjes en verdeel deze tussen ingesneden aardappel. Nu op de bakplaat en na peper en zout kan je besprenkelen met olijfolie. Dat is het, water konflook en olijfolie moet het antwoord zijn. Vervolg staat in de bron.
Succes en vergeet de Parmezaanse kaas niet.
...
Vergeet niet om de afgespoelde ingesneden aardappels goed af te drogen.
Toegevoegd op 14 mei 2019 17:12: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Indien je ze diep genoeg hebt ingesneden, gaan ze inderdaad open tijdens het bakken.
Meestal gebeurt dit na 20 tot 30 minuten.
Ik heb een bron gevonden, waar het ook beschreven staat. Verder kun je ook aan de foto's het voor en na het resultaat zien.
Laat ze smaken!

https://www.keukenliefde.nl/feestelijk-bijgerecht-hasselback-aardappels/
Natuurlijk hoef je dit recept niet te gebruiken.
Het gaat er om dat je leest en kunt zien dat ze open gaan tijdens het bakken.
Toegevoegd op 14 mei 2019 16:58: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe dunner en hoe dieper je ze insnijdt, hoe mooier ze gaan waaieren! Het mooiste resultaat krijg je met niet al te grote aardappels. Deze worden (vind ik) mooier en sneller bruin en krokanter dan de heel grote exemplaren. Op jouw afbeelding zijn de sneden eigenlijk nog te dik om echt mooi te waaieren. Je moet meer denken aan 'om de 4-5 mm. een insnijding te maken tot zo diep mogelijk... als ze maar niet doorgesneden worden. Ik heb in het begin wel met een satéprikker gewerkt, die het me onmogelijk maakte te ver door te snijden. Ik stak de prikker heel laag onderin de aardappel in de lengte door de aardappel, zodat mijn mes hierdoor tegen gehouden werd. Dit was uiteraard om er gevoel voor te krijgen... in het begin is een hulpmiddel altijd handig ;-)

Je moet er wel even de tijd voor nemen, dan krijg je het mooiste resultaat. Het is vooral tijdrovend om elk keepje met al dan niet gekruide boter in te smeren, maar dit geeft wel het lekkerste resultaat. Als ze een half uurtje in de oven staan, zal je zien dat de schijfjes open gaan staan. Je kunt ze dan weer met wat boter bedekken en er evtl. kaas op strooien. Neem je poederkaas dan strooi je doe makkelijker tussen de keepjes maar je kunt er ook krullen geschaafde parmezaan tussen steken. In elk geval is het het lekkerst en mooist om de kaas tussen de inkepingen aan te brengen. Zet de aardappels daarna nog een kwartier tot half uurtje in de oven, ligt aan de grootte van de piepers.
amc