Waarom is echte wasabi zo duur?

Ik bedoel dan niet het groene goedje wat je krijgt bij een sushirestaurant. Daar zit vaak maar 1% wasabi in, aangevuld met ander spul. Ik bedoel de echte wasabi: wasabi japonica.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
"De echte wasabi(wortelstam) is bederfelijk, moeilijk te kweken en heeft een groeiperiode van minimaal 1,5 jaar. Daarom is echte wasabi duur."
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wasabi

Antwoorden (1)

Omdat echte wasabi snel bederft en niet overal kan groeien hangt er zo'n gepeperd prijskaartje aan.

Wasabi japonica groeit van oorsprong langs rivierbeddingen in valleien in Japan. Ook in Taiwan, Thailand, Korea, Israël en Nieuw-Zeeland wordt wasabi geoogst, en tegenwoordig zelfs in Amerika en Engeland.

Het is de stam van de Wasabi japonica die voor de specerij wordt geraspt. Niet de wortel, zoals bij de erop lijkende mierikswortel die in onze streken bekend is. (Nepwasabi wordt trouwens gemaakt op basis van geraspte mierikswortel).

Verse wasabi verliest binnen 15 tot 20 minuten niet alleen zijn kleur, maar ook veel van zijn smaak. Het is dan minder sterk. Daarom raspen ware sushichefs ter plekke wasabistammetjes voor je, zodat je echt verse wasabi krijgt.
Amadea