Wat zijn nou typische lekkere Tsjechische gerechten??

Ik ga naar Tsjechië op vakantie en vroeg me af wat nou een favoriet maal/snack daar is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Pierogi, niet typisch Tsjechisch maar Slavisch, Rusland, Polen Oekraïne enz. Dus ook Tsjechië.

Het is aardappelmeel met daarin vulling wat gekookt is. De vulling kan variëren. Soms is het aardappelpuree met kaas en iemand anders prefereert weer champignons met een soort room. Er zijn vele soorten.

Het deeg is vergelijkbaar met het Italiaanse Gnocchi, maar dan zit er vulling in. Wordt meestal gekookt en sommige mensen bakken het met ui en spekjes.

Dan heb je ook nog Bramborák, dat zou ik in het Nederlands aardappelpannenkoeken noemen. Het is gemaakt van meel, aardappelpuree en ei, en dit wordt lekker in olie gebakken. Ook hiermee wordt veel gevarieerd, de een eet het zo op en de ander gooit er weer groenten op.

Voor de rest: goulash komt oorspronkelijk uit Tsjechië en ja echt waar: apfelstrudel komt ook uit Tsjechië en niet uit Duitsland.

Tot slot: pils
De biersoort dat wij hier gewoon 'bier' noemen, komt uit het stadje Pilsen in Tsjechië.

Toegevoegd na 41 minuten:
Correctie: goulash komt uit Hongarije, domme fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Die komt uit Oostenrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knoflooksoep! Heel lekker, wordt geserveerd in een broodbol....echt een maaltijdsoep.....