Dat het wel bestaat is duidelijk. Waarom het doorgaans niet in de winkel te koop is, is denk ik de vraag.
Dat komt omdat mensen graag kopen wat ze al kennen: aardbeienjam, bramenjam, frambozenjam, abrikozenjam en kersenjam en natuurlijk bosvruchtenjam.
Vroeger kon men gedurende een korte tijd (zomer of herfst) in Nederland veel bessen plukken, bijvoorbeeld blauwe bessen uit het bos, of aarbeien uit de tuin. Deze konden niet geod bewaard worden, tenzij je er jam van kookte en deze in potten bewaarde. Dan had je een jaar lang plezier van zomerfruit.
Appels kun je langer bewaren (tegenwoordig in koelcellen zelfs jaren) en vroeger werden ze ook gedroogd. Dan had je in de winter en lente lekkere gedroogde appelringen. Ook kun je er appelsap van maken of appelstroop. Of je kunt er cider van maken. Met appels kan dus veel meer, en het was niet nodig om er jam van te maken, vandaar dat mensen appeljam niet gewend zijn, minder snel kopen, en de winkels het doorgaans niet in het assortiment hebben.
Als je minder voorkomende jamsoorten wilt eten ben je al snel aangewezen op speciaalwinkels, het buitenland (in Frankrijk hebben ze veel meer soorten jam in de supermarkt) of natuurlijk zelf maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Confituur van appels met rietsuiker en kaneel.
Voor 4 potten:

900 g Candico Ruwe Rietsuiker
1,2 kg appels
1 citroen
½ à 1 koffielepel kaneelpoeder
Bereiding
Schil de appels en snij ze in kleine stukjes (1 kg netto). Doe ze in een confituurpan of een roestvrij stalen kookpot met dikke bodem. Voeg het sap van de citroen, de rietsuiker en het kaneelpoeder toe. Meng goed, dek af en laat 2 u trekken.
Verwarm op vrij hoog vuur en roer vaak om. Reken 25 min. kooktijd vanaf het moment dat de massa borrelt, zelfs wanneer je roert. Blijf regelmatig roeren en verwijder het schuim indien nodig.
Laat 5 min. rusten en mix. Schep de warme confituur in potten die u vooraf hebt gespoeld met heet water. Sluit de potten af, zet ze omgekeerd en laat zo volledig afkoelen. Je kan de kaneel vervangen door gember.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil met appelmoes?
google eens onder appelconfituur .Zie link