Waarom zijn er de laatste tijd zoveel terugroepacties van producten uit supermarkten?

Het valt me op dat er steeds meer terugroepacties zijn van supermarkten. Een kort overzicht:

19 juli 2018: SPAR roept kipfilet terug vanwege verpakkingsfout
18 juli 2018: Albert Heijn haalt beenham terug
11 juli 2018: Albert Heijn de AH Gerookte varkensfilet flinterdun terug uit de winkels
6 juli 2018: Albert Heijn haalt de kant-en-klaarmaaltijd gele couscous falafel uit de winkels
6 juli 2018: Lidll haalt groene olijventapanade uit de winkels
26 juni 2018: Jumbo roept satéballetjes terug wegens gevaarlijke bacterie
22 juni 2018: Lidl haalt opnieuw zoete popcorn uit schappen

Nu is het natuurlijk heel goed dat ze producten terug roepen en uit de winkels halen. Maar waarom is het opeens zoveel? Komt dat door een bepaalde bacteriesoort wat steeds resistenter wordt, is er een gebrek aan goede controles of komt het door het warme weer?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Totdat de slager en later ook de dames van de vleeswaren werden wegbezuinigd
werd veel vers op verzoek gesneden - klaar terwijl u wacht. Verpakte vleeswaren en worst worden nu als vers verkocht terwijl het verpakt aangeleverd wordt bij de supermarkt. 'Vers' is discutabel maar niet in marketing kennelijk.
Hier zal ook een deel van de problemen vandaan komen.

Antwoorden (1)

Het aantal 'product recalls' is toegenomen door steeds strengere wet- en regelgeving, complexere producten en hogere eisen van kritische afnemers.
Het aantal teruggeroepen voedselproducten is sinds 2002 verdubbeld.
Overzicht: https://www.productwaarschuwing.nl/
SimonV